כל אדם מביא עמו להורות את גישתו לחיים ואת המיומנויות שברשותו, שלמד והפנים משך השנים. אבל באמצעות הנומרולוגיה ועל פי תאריך הלידה של האדם ניתן לקבל מידע שישפר את ההורות לאין ערוך.
העיסוק החשוב ביותר ולרבים מאיתנו אף המשמעותי בחיים, הינו ההורות. להיות הורה איננו משהו שמלמדים אותנו. אנחנו מגיעים להורות מתוך ניסיוננו האישי, מעברנו המשפחתי, מערכינו ומתפיסת עולמנו. כל אחד מביא עמו להורות את גישתו לחיים ואת המיומנויות שיש ברשותו, שלמד והפנים משך השנים. אך ניתן לבחון באמצעי נוסף, אחר, מהם הגורמים החזקים שיש באדם שיתמכו בתפקידו כהורה וממה עליו להימנע, וזאת באמצעות הנומרולוגיה.
אבחון נומרולוגי מאפשר הסתכלות רחבה של ההורה על עצמו ועל תפקודו. כיצד הוא נוהג במצבים מסוימים, האם הוא מקיים מסגרת מתאימה לצרכיו של ילדו וכדומה.
במאמר זה ההתייחסות הינה אינדיבידואלית, לכל הורה בנפרד. כמובן שקיימת השפעה של ההתאמה הזוגית ומערכת היחסים הזוגית על ההורות. על כך ארחיב במאמר אחר.
תורת המספרים - הנומרולוגיה
הנומרולוגיה מתמקדת ביום הלידה, בתאריך הלידה ובשם הפרטי ושם המשפחה.
לכל מספר אנרגיה אחרת, ולפיכך מאפיינים שונים (מאמר זה מציג כיצד ניתן לאבחן באמצעות יום הלידה את השוני בתפיסת האנשים את ההורות).
נומרולוגיה היא תורה עתיקה הקשורה ליהדות, ובשנים האחרונות הופכת נגישה יותר ויותר לאנשים שונים ללא קשר למעמדם החברתי-סוציאלי, מוצאם ומידת זיקתם לדת.
יש הנעזרים בה ככלי להכוונה ולייעוץ בכל תחומי החיים: זוגיות, פרנסה, לימודים, פריון, ואף הורות וחינוך הילדים.
"בחן את עצמך" - טיפוסי הורים על פי הנומרולוגיה
אנחנו כמובן שונים זה מזה, אך בעניין ההורות קיים דמיון בין קבוצות של אנשים שונים, שלא גדלו או למדו יחד. בנומרולוגיה ניתן לזהות "טיפוסי הורים". הנה כמה דוגמאות:
הורים ילידי ה- 4 / 13 / 22 / 31 לחודש
הינם הורים המעמידים את המסגרת כגורם בסיסי בחינוך ילדיהם. אלו הורים שמקיימים מסגרת מוגדרת הידועה גם לילד, על בסיסי קבוע – יומי /שבועי. הורים אלו ינחילו לילדיהם שעות קבועות והרגלים בהשכמה ובהשכבה, בארוחות ובשעת הפנאי. הם יקפידו על שעות השינה, על סדר ההשכבה לפני השינה (ארוחת ערב-מקלחת-סיפור...). להורים אלה בדרך כלל נחוצה המסגרת ולכן מקנים אותה גם לילדיהם. זה עושה "סדר". הורים אלה הם בדרך כלל ערכיים ומוקירים מתוך כך גם הרגלים או מסורת מבית הוריהם.
הורים ילידי ה- 7 / 16 / 25 לחודש
הורים אלה ישאפו בדרך כלל לחינוך מתוך כבוד, "בגובה העיניים", ישתדלו שלא "להעמיס" על ילדיהם מצבים רגשיים ולאפשר להם לבדוק גבולות ולהבליט את האינדיבידואל שקיים בהם. הם יעודדו לימודי אמנות, מוסיקה, כתיבה ויצירה. יש הורים שיעודדו זאת כדרך חיים אבל רובם יראו בפעילות זאת כליווי נחוץ ומחזק לחיים בכלל, וירשמו את ילדיהם לחוגי יצירה, אמנות ומוסיקה.
פעמים רבות ינסו הורים אלה לשלב טיולים ופיקניקים בחיק הטבע, זה עוזר להם למלא מצברים ולהרגע. הורים אלו ילמדו את ילדיהם להקשיב לעצמם, להיות מודעים לרצונותיהם.
הורים ילידי ה- 5 / 14 / 23 / 30 לחודש
אלו הורים אשר שואפים לחינוך אחר, מעבר למסגרת הפורמאלית (בדרך כלל יתקשו להקנות מסגרת קבועה לילדיהם בעקביות, משום שהם עצמם). הם מעודדים את ילדיהם ללמידה מתוך סקרנות, חוויה, והתנסות. הורים אלה נוהגים לטייל הרבה עם הילדים, יעודדו אותם לקיים פעילויות ספורט כגון משחק בכדור ורכיבה על אופניים, במקביל לקריאת ספרים והאזנה למוסיקה. להורים אלה חשובה ההתנסות והרחבת האופקים של ילדיהם בדרכים לא שגרתיות. לכן כל דבר הכרוך התקשורת בינאישית חשובה בעיני ההורים שנולדו בתאריכים אלו, והם משתדלים לתווך לילדיהם בנושא החברתי ולהיות להם לעזר. ככלל, ההיבט החברתי משמעותי ובולט בחייהם של ילידי ה-5 לחודש, לכן מודגש גם בדרך ההורות שלהם. גם הטכנולוגיה חשובה להורים בימי לידה אלו. הקדמה, הסקרנות, הרציונאליות, השכלתנות, שקיימים בהם, גורמים להם לעודד את ילדיהם לפעילות מדעית / לימודי מחשב / טכנולוגיה.
מי הם ההורים ה"משחררים" את ילדיהם ואילו הורים מחבקים אותם "חיבוק דוב"?
הסקאלה של רמות התמיכה של ההורה בילדו הינה רחבה, אך בקצה אחד שלה קיימים ההורים המשחררים, המאפשרים, אלו שמתגברים על חששותיהם ומאפשרים לילד להתנסות. זו יכולה להיות התנסות במשחקי בוץ וצבע מלכלכים בגיל הצעיר או טיול/בילוי משותף עם חברים בגיל הבגרות. בקצה השני של הסקאלה נמצאים ההורים המחבקים את הילד "חיבוק דוב", חיבוק תומך אמנם אך יחד עם זאת מגביל ולא מאפשר להתנסות ולחוות. חיבוק זה נוצר מדאגה, לעיתים מחרדות שההורה סוחב איתו מניסיון חייו ומעדיף שהילד ימנע מהתנסות העלולה להכאיב לו (כוונתי לכאב רגשי, חברתי, כמובן).
ניתן לאבחן את מידת ה"שחרור" ומידת ה"חיבוק" של ההורים על פי יום הלידה. כך למשל, הורים שיום לידתם 2 או 11 יפעלו מתוך חשש וחרדה לילדיהם. הורים שיום לידתם 6 יתקשו בדרך כלל לשחרר את ילדיהם גם בגילאים בוגרים. הם ישקיעו מאמצים בחיזוק הקשר ובשמירתו כדי לדעת כמה שיותר על המתרחש בחייהם, יתקשו לתת להם "לפרוש כנפיים". ילדים להורים אלו יבחרו בדרך כלל במקום מגורים מרוחק מההורים, לעיתים במודע ולעיתים ללא תכנון, אך נפשם תבחר זאת (הם אוהבים בדרך כלל את הוריהם וקשורים אליהם אך מרגישים לאורך חייהם תחושת "כובד" וחיבוק שאינו מאפשר להם להתפתח ולהתקדם).
הורים שיום לידתם 8 או 9 ישחררו בקלות רבה יותר את ילדיהם בבגרותם. הורים אלה יכינו אותם כבר בגילאים צעירים לחיים, ויטפחו את עצמאותם.
מי הם ההורים המתבצרים בעמדותיהם החינוכיות ומי הם ההורים הלומדים מהניסיון?
כאמור, ההורות אינה מקצוע נלמד, ולפיכך מצריכה לימוד מחיי היום יום, תוך ניסוי וטעייה, למידה ממצבים והסקת מסקנות לעתיד. ישנם הורים שאכן פועלים כך. בודקים ומסיקים מהאינטראקציה עם ילדיהם לגבי ההמשך. אם פעלו באופן מכבד ויצרו את התוצאה המבוקשת –ימשיכו כך, אם לאו, יבדקו וינסו לפעול בדרך שונה על מנת לשנות את פני הדברים. הורים ביום לידה יתקשו לתקן וימשיכו בדרכם גם אם יוכח חוסר יעילותה ביחסים ביניהם ובין ילדיהם. הורים ביום לידה זה מאופיינים בעקשנות, בעקביות, בהתמדה, בביקורתיות ובתבניתיות. הם יתקשו לשנות את דרך החינוך גם אם יבינו שקיים צורך כזה.
לסיכום,
תפקיד ההורות תובעני ונדמה כי אף פעם לא נהיה טובים מספיק. יחד עם זאת, אנחנו נוטים שלא להתעמק במה שניתן לשיפור, אם מחוסר ידיעה או מחוסר יכולת אובייקטיבית לעשות זאת. הנומרולוגיה מאפשרת לנו לבחון את עצמנו בתפקידנו כהורים.
על הכותבת:
מאייה מזרחי עצמוני,
אמא לשלושה.
נומרולוגית ומטפלת בפרחי באך לילדים והורים
מנחת סדנאות ומשתתפת בתוכניות טלוויזיה
בעלת תואר B.A בחינוך ותואר M.A בתקשורת ציבורית מטעם אוניברסיטת בר אילן.
https://mayama.co.il/
עוד באותו נושא
משפחות רבות נתקלות בקשיים, מרגישות צורך בעזרה מקצועית אך מתלבטות מהי המסגרת הטיפולית המתאימה
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...