ספר מרתק העוסק בתופעה חשובה מאין כמוה, פסיכולוגית וחינוכית, אשר עד היום לא זכתה כמעט לתשומת לב: תופעת התלמידים "משיגי היתר".

הספר מתבסס על עבודת הדוקטורט של ליאת פולוצקי, אשר כיהנה במשך שנים רבות כמנהלת הפרויקט לאיתור מחוננים מטעם משרד החינוך והתרבות, שביצעה מחקר מקיף ביותר על התופעה, מקורותיה והשלכותיה הפסיכולוגיות והחברתיות של תופעת "משיגות יתר".

 

תלמידים בעלי הישגים נחותים תמיד הטרידו את המערכת, מחקרים רבים נערכו אודותם ומאז ומתמיד ניסו לבדוק את הסיבות לחוסר הצלחתם. דווקא מהסיבה הזו מחקרה של ליאת פולוצקי הוא מרתק ומרענן באופן מיוחד באופן בו הוא מציג דווקא את התלמידים משיגי היתר, על שלל האתגרים שכרוכים בחייהם שלהם ובמחיר הכבד אותו הם משלמים.

 

עד כמה נכון לדחוף את הילד למצויינות? כיצד ישפיעו עליו מבחני איתור המחוננים הנערכים בכיתה ב? האם יש קשר למיקומו של הילד במשפחה (בכור, ילד סנדוויץ וכד) או אולי למגדר על מידת הישגיות? בכל השאלות האלה עסקה פולוצקי במחקרה והיא עונה עליהן בהרחבה בספרה, בשפה רהוטה ובצורה מרתקת לכל קורא, הורה או איש מקצוע.

 

ואם אתם במתח לגבי המסקנות העולות מן המחקר ארוך השנים: "הקרבת הילד על מזבח הישגיו הלימודיים, יותר מאשר משרתת אותו היא משרתת את סביבתו", כותבת פולוצקי וקוראת להורים להימנע מלדחוף את ילדיהם למטרות ולהישגים שמעבר ליכולתם ומזהירה גם את הממסד הבית-ספרי מפני עידוד התופעה בקרב התלמידים.

 

 

לפרטים נוספים: http://www.kibutz-poalim.co.il/beyond_the_limits_of_ability

 

עוד באותו נושא

חברות פורחת

"חברות פורחת" מאת הסופרת לאה ברב הוא ספר חדש לילדים, העוסק באהבת הטבע ותוך כדי כך מלמד את הקורא הצעיר מהי חברות אמת. הספר הוא כולו שיר הלל לטבע החובק אותנו ולאהבת הזולת. לאה מסבירה כי האנישה פרחים על מנת לתאר סיטואציות חברתיות מחיי הילד. חוט השני החולף לכל אורכו של הספר הוא העיסוק בשימת לב לזולת ואיכפתיות, תוך חשיפת הילד ליופיו של הטבע.

ילדת סנדוויץ'

הילה הייתה מבולבלת, מצד אחד עדיין הייתה קטנה, רק בת 4 "מי התינוקת היפה בעולם?" נהג לשאול אותה אביה ולעומת זאת כשהשתובבה נהגו לומר לה "הילה, עליך לגלות בגרות, את כבר ילדה גדולה".

התגובות שלכם ...

חוות דעת

סיטואציות בודדות זכורות לי מימי בית הספר הרחוקים, אבל הנה אחת שצרובה לי היטב בזכרון, ככל הנראה כי היה זה נוהג קבוע שהתרחש בכל פעם שהבאתי מבחן הביתה להראות לאמי.

 

לא משנה מה היה הציון שקיבלתי, 80, 90, 96 או 99, התגובה שהייתי מקבלת הייתה אחת: "למה לא מאה?"... ככל שהבאתי ציונים גבוהים יותר והשאלה נותרה בעינה התחילה לכרסם בי התחושה שאני לא טובה מספיק, ולעולם לא אוכל להיות.

 

מצד אחד, הלקח הוא ברור: אין צורך לדחוף את הילד יתר על המידה. כן צריך לדרבן אותו להשקיע בלימודים, לעזור לו אם הוא מתקשה, אבל לא לגרום לו לתחושה של חוסר בטחון עצמי שתלווה אותו לכל אורח החיים.

מצד שני, כאמא, אני מודה שהגבול הוא לפעמים לא לגמרי ברור. מתי אני דוחפת ומתי אני מדרבנת? הלימודים בביה"ס בימינו הם לא קלים, ואם בחרתי לשלוח את ילדיי ללמוד במערכת החינוך האין זה תפקידי לוודא שהם מצליחים להתמודד עם המשימות שמטילים עליהם שם בכבוד?

 

ספרה של ליאת פולוצקי, "מעבר לגבול היכולת", העוסק בנושא הילדים משיגי היתר מעלה מספר סוגיות מרתקות הקשורות לנושא זה וביניהן ההורים הדוחפים יתר על המידה, בתי הספר והיחס של הסביבה לילדים אלו, ההבדל בין בנים ובנות, מיקום הילד במשפחה והאם יש קשר למידת המשיגנות שלו ועוד.

 

ספר חשוב במיוחד במציאות של ימינו, שאין ספק שייתן לכל מי שיקרא אותו כמה נקודות חדשות להסתכל על החיים.

 

מומלץ!!

 

מוצרי החודש

שטיח גן ילדים חיות

שטיח רצפה pvc לינולאום עמיד במיוחד מתאים לגני ילדים ומאפשר משחקי חיות שונים (למידת הצלילים, הליכה וכו׳).
גודל 150x250 ס״מ.

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?