ביקורת אמנם נשמעת הפוכה לגמרי ממחמאות, אבל למעשה יש הרבה מן המשותף בין השתיים. מה עדיף, אם כן, לעשות כדי לקדם את ילדינו?
[בתמונה: ילד מעודד הוא ילד יכול]
ביקורת אמנם נשמעת לנו הפוך לגמרי ממחמאות, אבל האמת היא שיש משהו משותף ביניהן, אפילו שניים:
1. שתיהן מגיעות מכוונות טובות, לעודד ולשפר את הילד.
המבקרים אומרים: אם לא נגיד מה לא בסדר, איך ישתפר? אם לא נטיף, איך ילמד?
המחמיאים אומרים: אם לא נחמיא לו, איך ידע שהוא מוצלח, איך יהיה לו בטחון עצמי? הכוונה טובה, לאף הורה אין כוונה לפגוע.
2. שתיהן נאמרות מ"למעלה", אני ההורה יודע יותר טוב ונותן לך, הילד, "ציון".
גם במחמאה וגם בביקורת הכוח אצל ההורה שיודע מה נכון ומה צריך לעשות.
בשתיהן הילד מפתח תלות בפידבק מההורה.
יש דרך נוספת שמכבדת ומעצימה את הילד:
העידוד. עידוד זוהי אמנות שמטרתה להעלות את הערך של הילד בפני עצמו, להראות לו את כוחו ולשקף לו את היכולות והכישורים שלו באופן אמיתי.
המילים: אתה תותח, גאון, יפהפה יכולות להחליש את הילד, כי הן יוצרות אצלו ציפיות להיות כזה וברוב המקרים המילים הללו גדולות עליו והוא אף יכול להימנע מאתגרים כדי שלא לאכזב ולא לעמוד בציפיות הגבוהות.
מה אפשר להגיד? לשקף לילד כוחות, יכולות, התנהגויות שלו:
דוגמאות: ראיתי שאתה מתעניין בסיפור והיית מאוד מרוכז, החיבוק שנתת לי היום בגן מאוד שימח אותי, תליתי את הציור שציירת לי בעבודה וכיף לי כל פעם שאני מתבוננת בו, שמתי לב שאתה אוהב לשתף חברים במשחקים שלך, נעים לי לבלות איתך, עזרת לי מאוד לסדר את הקניות מהסופר, עוזר מאוד כשאתה משקה את העציצים, מאוד נעים כשאתה רגוע, יכול להתרכז, מתלבש לבד וכו‘ וכו‘...
השיקוף יכול להיות לגבי התנהגות פאסיבית של הילד (העסיק את עצמו, ישב בשקט) או אקטיבית ואפילו רק להגיד לו כיף לי שאתה הילד שלי.
כל עוד המסר הוא בגובה העיניים, אמיתי ומציאותי - אנחנו משקפים לו את הכוחות שלו.
להגיד לילד "מדהים" זה נחמד, אבל אין לו יותר מידי מה לעשות עם זה.
להגיד לו: "שימחת אותי הבוקר כשהיית שקט ואפשרת לי לישון עוד קצת" – עם זה יש לו מה לעשות. הוא לומד על עצמו שהוא יכול להתאפק, להעסיק את עצמו, להיות לבד, שהוא יכול ושהוא מועיל לאחרים.
כך ילד לומד איך להתנהג,
כך ילד לומד על עצמו ומפתח דימוי עצמי חיובי,
כך הוא יממש את היכולות שלו ויהיה לו אומץ להתנסות,
כך הוא מגבש תפיסת עולם חיובית על עצמו ועל אחרים.
זהו התפקוד ההורי במיטבו, הוא לא קל ופשוט ויחד עם זאת כל הורה יכול לעודד, לזהות כוחות ולשקף.
בהצלחה!
על הכותבת:
איריס אורבך - ליווי הורים והנחיית קבוצות
טל: 054-6645751, דוא"ל: iris.orbach@gmail.com
מנחת קבוצות הורים במכון אדלר, הדרכת הורים בקליניקה ובבית המשפחה.
מנחת סדנאות פרקטיות וממוקדות להורים לגילאי 2-4 המאתגר, בניית סמכות הורית והצבת גבולות עם חיבה.
עוד באותו נושא
להיות הורה זה תפקיד משמעותי ומרכזי שפעמים רבות מציב בפנינו אתגרים. להיות הורה שמתמודד גם עם מוגבלות פיזית, זה להתמודד עם אתגר כפול, כי הנכות משפיעה על התפקוד כהורים.
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...