ט"ו בשבט מבשר על עונת הנטיעות, ומביא עמו מזג אוויר נעים בו אפשר לצאת לטייל. אבל, טיולים משפחתיים הם לא תמיד שמחה גדולה.
זה מתחיל ביציאה מהמסכים: "לא רוצים ללכת לטיול! אפשר מחשב? אפשר לקחת את האייפד? זה סתם משעמם להסתכל על הנוף!..."
זה ממשיך במכונית: "הוא דוחף אותי! אין לי מקום! מתי מגיעייייים?"
וגם, לעיתים, בטיול עצמו: "אין לי כוח! כואב לי בצד! זה הנחל?! זו סתם שלולית!"
בטיול המשפחתי, בשהות המשותפת הזו, עולים מיד על פני הקרקע כל מערכות היחסים הפנים-משפחתיות, כל הקואליציות הקטנות והסמויות של למשל "את הבת של אמא - אתה הבן של אבא". את אותן קואליציות קטנות אפשר לזהות גם בפענוח ציורי ילדים כאשר ילדים מציירים ציור משפחה, ואז – אפשר ליצור טיול משפחתי נעים הרבה יותר!
האימא שואלת: "מהם הקשיים של בני בן השבע דרך הציור ומה הסיבות והפתרונות לכך?"
ציור משפחה הוא הזדמנות מצוינת ללמוד על האופן בו הילד חווה את היחסים בתוך משפחתו. כמובן שלא רואים זאת רק דרך ציורי משפחה, אבל זו אולי אפשרות טובה להראות את הדברים בבירור. בפועל, את הקשר שהילד חווה עם אבא, אמא והאחים רואים בכל ציור שהוא מצייר גם אם בחר לצייר דינוזאורים וחלליות.
אחת הסביבות הרגשיות המשמעותיות בחייו של הילד היא כמובן הסביבה המשפחתית. כאן הוא לומד לראשונה יחסים עם בני גילו או קטנים ממנו, לומד לתקשר עם מבוגרים וכמובן כמובן לומד המון על אהבה.
בציור ששלחת אליי צדו את עיני שני דברים: האחד, תחושות של חוסר יציבות שבאות לידי ביטוי ברגליו הדקות. והשני, אחותו הקטנה המקבלת מבנה גוף מלא וגדול יותר ממנו. שני הדברים האלה לדעתי יכולים לתת מענה לשאלתך לגבי הקשיים שלו שהם רגשיים בעיקר.
כדי להיטיב את המצב הרגשי שהוא מצוי בו כרגע והמתיחות שמאפיינת כרגע את האווירה המשפחתית (בעיקר מצד האבא), אני ממליצה לבדוק בראש ובראשונה את היחסים עם אחותו. לבדוק האם היא מקבלת יותר תשומת לב או זמן השקעה בבית ולראות מה ההשפעה הרגשית של זה עליו. כרגע הוא תופס אותה כמשמעותית יותר ממנו, וחבל. אני בטוחה שזה לא המצב האידיאלי מבחינתכם. הנקודה השנייה שחשוב לשים אליה לב היא עניין הקביעות והיציבות שלו – משום מה הוא חווה עומס בתחום הלימודים ומתקשה להתנהל בין כל המשימות – כדאי לבדוק גם שם אם אפשר להקל ולאוורר קצת את האינטנסיביות. אני מאמינה שכאשר תהיה הקלה בשני התחומים האלה, ציוריו יעלו רמה וכך תוכלו גם לראות התנהגות עצמאית יותר מצדו.
כדאי לנסות במסגרת טיולים או כל פעילות משפחתית אחרת להיות איתו לבד, לטייל איתו יחד, לעשות מרתון של חידות וניחושים אחרים ולראות האם הוא נהנה מהשהות המשותפת הזאת.
הציורים מראים שהוא חוה חוסר איזון משפחתי, כך שאחותו משמעותית יותר ממנו.
בהצלחה!
אז מה אפשר לדעת מציור משפחה:
מה לא כדאי לעשות?
אל תשאלו את הילד למה צייר כך את אבא או למה לא צייר את אמא – האופן שבו הילד מצייר הוא לא מודע, אם הילד מצייר כך הוא משקף מציאות רגשית מסוימת שהוא חווה.
הבשורות הטובות
גם אם ראיתם בציור משהו שהעציב אתכם, בהדרכת הורים טובה ובשינוי של דרכי החינוך אפשר תוך זמן קצר לראות ממש שינוי גם באווירה בבית וגם בציורים עצמם.
על הכותבת:
מיכל וימר,
תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A)
מחברת הספר: המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים
מנהלת מסלול לימודי תעודה בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים
בעלת קליניקה פרטית לטיפול רגשי בילדים, בני נוער ומבוגרים
http://www.todraw.co.il/?page_id=54
עוד באותו נושא
הילד, שרק לפני רגע עוד שיחק בקוביות וחזר ביום שישי עם החלה שנאפתה בגן, עולה לכיתה א'. והוא לא היחיד שמתרגש.
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...