רובם המכריע של הילדים מגיעים לכיתה א' בגיל המתאים וכשהם בשלים ומוכנים לכך באופן טבעי. או-אז כל ההתנהלות שלהם בכיתה היא צפויה וטבעית, וכך גם בדרך כלל ההתפתחות שלהם לשנים הבאות. אבל מעת לעת אני נתקלת, לצערי, בילדים שמגיעים לכיתה א' טרם זמנם.

מוכנות לכיתה א'

כיתה א‘ היום היא ממש כמו אוניברסיטה.

ילדים נדרשים ללמוד ברמה גבוהה, נערכים מבחנים, נדרשות תשובות יפות ומלאות.

ילדים נדרשים להשתלב בחברה, בכיתה וגם בהפסקה.

וילדים שמגיעים לכיתה א‘ כשהם לא לגמרי בשלים לזה, בין אם מבחינה חברתית או רגשית או מכל בחינה אחרת- פשוט עלולים לשלם את המחיר הכבד הזה במשך שנים רבות ולעיתים אין אחר כך דרך חזרה.

עד כדי כך.

וכל כך מעציב ומכעיס אותי לראות הורים שעקב תחושת כבוד ואגו מנופח "הילד שלי חכם ומוכשר, את כל האותיות הוא יודע" מסרבים לקבל את חוות הדעת של צוות הגן שממליץ לקחת את הילד לאבחון ולשקול האם הילד אכן בשל לעלות לבי"ס או אולי, עדיף שיישאר עוד שנה אחת לשחק בחממה.

 

היום כשילד מגיע לכיתה א‘ הוא חייב לדעת את כל האותיות על בוריין- ישר והפוך, למעלה, למטה ולצדדים... כי בכיתה א‘ כבר מייד מקנים צלילים והברות.

לכן אם הילד מתקשה בכתיבה, רצוי לעלות על זה כבר בגן חובה ולבקש אבחון ראשוני. ואם הגננת עלתה על זה והסבה את תשומת לבכם- תשמחו ותודו לה.

כי אם חלילה אכן יש בעיה שמצריכה טיפול אז לקבוע תור לוקח זמן ובינתיים הפער בין הילד לבני גילו עשוי להתעצם.

 

אל תרגישו רע ואל תתביישו לבקש עזרה - בדיוק ההיפך.

תהיו שמחים שקיבלתם את ההזדמנות המוקדמת להעניק לילד שלכם את הכלים להצליח.

כי הכלים האלו הם הבסיס להצלחה בחיים.

אם הילד יאלץ להיאבק על כל דבר קטן כבר בכיתה א‘, הוא יתעייף והוא עשוי להתייאש ולא יהיה לו כח להמשיך אחר כך בשנים ובכיתות הבאות.

 

אומרים, שישנן 4 רגליים לכיסא. כך גם לילד בכיתה א‘:

1) קוגנטיבית, 2) רגשית, 3) חברתית, 4) מוטורית.

ילד שמגיע לכיתה א‘ כשרגל אחת חסרה, גם אם שלושת הרגליים האחרות חזקות כסלעים – לעולם לא יהיה יציב.

 

מה אני ממליצה?

לקנות חוברות עבודה לקיץ, לתת לילד לעבוד בעצמו וגם לשבת איתו ולהדריך אותו מעת לעת.

לשלוח לקורס הכנה לכיתה א‘. הקורס מכין את הילד בכך שמתקיימת עבודה בקבוצה, מבצעים עבודה בזמן קצוב, מתמודדים עם ארגון התיק והקלמר, עם הכנת דף עבודה באופן עצמאי, ועוד.

לקחת את הילד לבדיקת ראייה ולבדיקת שמיעה לפני כיתה א‘.

 

ומה עם ילדים שמוכנים טרם זמנם?

אם אתם מרגישים שהילד שלכם בשל ובעל ידע רב מבני גילו, גם אז מומלץ לעמוד בקשר עם המורה והצוות בביה"ס המיועד.

במקרה כזה ניתן לבנות תוכנית מתקדמת, הכל לפי אופי הילד והרמה שלו. אני באופן אישי לא ממליצה על לימוד קריאה ממש לפני כיתה א‘ אבל יש הרבה דברים שכן אפשר לעבוד עליהם, תלוי כמובן בצוות ובגישה בכל בי"ס.

מנסיוני אומר שלרוב ילדים לא מגיעים מוכנים מידי, אלא משתלבים יפה כבר בחודשים הראשונים. שימו לב שיש עוד הרבה דברים שהילד צריך להתמודד איתם בכיתה א‘ חוץ מהלימודים כמו עניינים חברתיים, נושאים של ארגון אזור הלמידה התיק והקלמר, כך שגם אם הילד מוכן מבחינת כתיבה וקריאה יש לו עוד הרבה מה לעשות וללמוד בכיתה.

 

 

על הכותבת:
ליאת שטיגליץ,
מורה מומחית לכיתה א‘

 


עוד באותו נושא

כיתה א' - חששות ופחדים

כיתה א', חששות ופחדים שיש להורים ואיך עושים את זה קל יותר.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!