מה זה "לא מקובל" או "לא מקובלת"? האם זה אומר שאין לילד או לילדה שלכם אפילו חבר אחד? האם זה אומר שיש לה כמה חברות אבל היא לא "מלכת הכיתה"?

מקובלים ולא מקובלים בחברה

ילדים מתחילים לפתח קשרים חברתיים בגיל הגן, בגיל זה הם מחליפים חברים לעיתים קרובות, הקשרים שטחיים ואין להם עדיין עומק רגשי, זו יותר חברות למשחק. מומלץ שההורים לא יעסיקו עצמם בטיב הקשרים החברתיים של ילדיהם בגיל הזה.

אימא דאגנית שחוששת שילדתה בת ה-5 מראה סימנים מדאיגים יכולה להפוך את בתה לבעלת קשיים חברתיים. הערות כמו "למה את לא משחקת עם כולם", "תראי איך דנה משחקת עם כולן" יכולות להזיק וליצור קושי שעוד לא קיים... בגיל הגן אפשר להציע להזמין חבר הביתה או לבקר חבר, אבל לא לכפות. כבדו את רצונם, תוכלו ליזום בילוי בגן שעשועים או לתת דוגמא אישית כשאתם נפגשים עם חברים.

 

בגיל ביה"ס מתפתחות חברויות עמוקות יותר. חשוב להבין שילדים שונים זה מזה בצרכים החברתיים שלהם. יש ילדים שיסתפקו בחבר או שניים ויהיו מסופקים, ויהיו כאלה שצריכים להיות תמיד מוקפים בהרבה חברים.

אל תנסו לארגן לילד את חיי החברה, נסו לא להתערב ולתת לו להסתדר לבד. להיפלט החוצה מקבוצה בגלל קושי להסתדר עם נורמות גם זו דרך ללמוד, הרי לא תוכלו לדרוש מהחבורה לקבל אותו לתוכה בכוח.

כן חשוב לשוחח, להציע אלטרנטיבות אבל מתוך כבוד ולא להתגייס כדי להוציא אותו מהקשיים שלו.

 

מתי חשוב לשוחח עם הילד שלכם?

  • כשהוא מתלונן שלא יודע ליצור קשרים חברתיים. עזרו לו ליצור קשר ראשוני, תוכלו למשל להציע להזמין ילד להצטרף לפעילות משפחתית.
  • כשהילד או הילדה שלכם מתלוננים שהם לא שייכים לקבוצת המקובלים. הסבירו שלא כולם יכולים להיות מס‘ 1. לפעמים חברות עמוקה עם ילדה אחת או שתיים היא יותר משמעותית ומספקת. הסבירו מה הקשיים של להיות מלכת הכיתה, שזה לעיתים מגיע מהצורך להיות אהוב על כווווולם ומהפחד להיות לבד.
  • אל תיקחו אחריות רגשית על הילד שלכם. סמכו עליו שיתמודד גם עם אכזבה ועצב שהם רגשות לגיטימיים ואנושיים.
  • בשיחה נסו לא להזדהות יתר על המידה ולחוות מחדש את הקושי שהיה לכם בילדות. הילדים שלכם הם לא אתם.
  • עודדו ונסו לחזק את הדימוי העצמי של ילדכם ע"י אמונה ביכולותיו. פתחו איתו כישורי שיחה על רגשות, שתפו אותו בקשיים שלכם.  

 

יחד עם זאת, יש ילדים שבאמת סובלים ונמנעים לגמרי מפעילות חברתית. סימנים מעוררי דאגה המצריכים התערבות הורית והתערבות מקצועית:

  1. כשהילד שלכם נמנע מפעילויות כיתתיות וחברתיות לאורך זמן.
  2. כשהילד שלכם מסתגר בחדר, עצוב, מדוכדך ולא מתקשר עם המשפחה.
  3. כשהוא נעשה תלותי או לא מתמודד בעצמו עם מצבים חברתיים יומיומיים.
  4. כשיש ירידה דרסטית בלימודים עם בעיות התנהגות.

 

לסיכום: אם ילדכם נתקל בקשיים חברתיים אל תרחמו עליו, אל תפצו אותו, אל תקיימו אינסוף שיחות ועצות ואל תנסו לפתור לו את הקשיים וליזום עבורו חברויות. כן תסמכו עליו ותכבדו אותו, ורק במקרים חריגים פנו להתערבות מקצועית.

 

 

על הכותבת:
אוסנת אלפנדרי
יועצת חינוכית ומאמנת לתקשורת בין אישית והעצמה במערכות יחסים.
מחברת הספר "רני ולייקי מנצחים את הפחד" העוסק בהתמודדות עם פחד חברתי ומעודד לשיתוף וקבלת עזרה.   
052-4375619 | osnatcoaching@gmail.com

 


עוד באותו נושא

פיתוח דמיון וכישורים חברתיים באמצעות משחק

כשהורים חושבים על התפתחות ילדיהם, הם לרוב מתמקדים ביכולות אקדמיות ובפיתוח מיומנויות קריאה וכתיבה. אך חשוב לזכור שישנם תחומים נוספים שחשובים להתפתחות הילד, כמו פיתוח הדמיון וכישורים חברתיים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!