כל אדם, ובטח כל ילד, הוא עולם ומלואו. כמספר הילדים, כך מספר הסגנונות. ועדיין, בהכללה גסה, ניתן לחלק את סגנונות האופי לשתי קבוצות עיקריות.
כל אדם, ובטח כל ילד, הוא עולם ומלואו.
ובימינו, כשילדים נחשפים ליותר ויותר תכנים, חוגים, אפליקציות ומשחקים על אחת כמה וכמה ניתן לזהות יותר ויותר סגנונות אופי שונים. כמספר הילדים, כך מספר הסגנונות. ועדיין, בהכללה גסה, ניתן לחלק את סגנונות האופי לשתי קבוצות עיקריות.
ברוח החג אתם מוזמנים להסתובב עימי ולראות איך ניתן לזהות את סגנון האופי של ילדכם הפרטי באמצעות סמלי החג.
נתחיל מהמשותף: המשותף לכל הילדים זה הרצון להיות בריאים, מאושרים ונאהבים.
עלינו, ההורים, מוטל לוודא שילדינו יודעים שיש אצלנו מענה, פתרון, תמיכה, בין אם לשמח אותם ובין אם למנוע מהם כאב. להקל, להפחית או ללמד…
יש ילדים, שסגנון האופי שלהם הוא כמו הסביבון. הם מסתובבים בין כל העולמות. הם מחפשים חידושים וחושבים קדימה. המוח שלהם כל הזמן עסוק במחשבות. הם מסתובבים לכל הכיוונים, בו זמנית יוצרים, עושים, מפתחים, חושבים, מסייעים, מקדמים…
ומצד שני….
ה‘סביבונים‘ מסתובבים עם רעיונות, ופעולות עד סחרור, ופעמים רבות - לא ….מוצאים….מנוחה!
ואז… בדיוק כמו הסביבון… מתחילים להיחלש. האנרגיה איתה התחילו כבר לא במלוא עצמתה… הם מאבדים גובה... מאבדים תנועה... המעגלים בהם הם מסתובבים- מצטמצמים. והם מוצאים את עצמם מסתובבים, חוזרים למקומות בהם כבר היו… בלי מטרה מדויקת, בלי דרך… ועם המון תסכול לעיתים.
ויש ילדים, שהנר הוא זה שמסמל של סגנון האופי שלהם. הם מחושבים, הם שקדנים, ממוקדים ללהבה אחת. הם מתחילים משימות וגם מסיימים אותן. הם מניחים כל דבר במקום ויודעים למצוא אותו לאחר מכן...
סדר היום של הנר ושל הסביבון שונה זה מזה במהותו. הנר "שוקד" כל העת על הדרכים היעילות ביותר לביצוע המשימות שעל סדר היום, בהתאם למשאבים שעומדים לרשותו. להבדיל מהסביבון, המטרה של הנר היא לעקוף את סיכונים בצורה מחושבת, ולמצוא פתרונות חדשים למשימות השונות שעל סדר היום. הנר יעשה הכל על מנת לצמצם את אי הוודאות.
ואחרי שזיהינו את סגנון האופי של ילדינו, מה נוכל לעשות?
כשילד מגיע לעולם הוא מביא עימו את האור היחיד והמיוחד שלו. אין שני ילדים זהים, כל ילד הוא עולם ומלואו. נס גדול.
חשוב שאנו, ההורים, נדע לזהות את האופי של כל אחד מילדינו. ואז, בכנות אמיתית, נחשוב- מה יקדם אותו ומה יכול לעזור לו לגדול ולהתפתח על הצד הטוב ביותר?
חשוב שנדע לקבל את הילד כמו שהוא. אין טעם לנסות ולהפוך ‘נר‘ ל‘סביבון‘ או להיפך. זה רק יגרום לתסכול אצל כל המעורבים, ילדים והורים. לעומת זאת עלינו לחשוב איך לעזור לילד ולקדם אותו. איך להפוך את החולשות שלו לחוזקות. אם הוא ‘סביבון‘ - אולי חוג כלשהו יכול לעזור לו להתמקד? אם הוא ‘נר‘ – אולי הוא זקוק קצת להתפרעות כדי לצאת מהקיבעון לסדר ולארגון בחייו? אם הוא ‘סביבון‘ אולי סדר יום ברור שיוצב במקום בולט יכול לעזור לו? אם הוא ‘נר‘ אולי לתת לו לצבוע ולקשקש בפראות יכול להראות לו שלא קורה שום דבר גם אם יוצאים מהקווים לפעמים...
ולא משנה מה האופי שלהם, ילדים תמיד יכולים להיעזר במעט הכוונה ובהרבה חום ואהבה לאורך הדרך...
שלכם,
ליאת גולדשטיין
האמא של אמאבא
עוד באותו נושא
"אין לי יותר כוח לתפקד כהורה", "הורה זה תפקיד כפויי טובה", "הלוואי ואפשר היה להתפטר מתפקיד ההורה" או "להתגרש מהילדים". האם חלק מהמשפטים הללו מוכרים לכם?
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...