לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש קושי בגמישות מחשבתית, שהיא אחת המיומנויות המאפשרות לנו לקבל שינויים בלתי צפויים
השגרה הברוכה של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז
שנת הלימודים התחילה וזו הזדמנות טובה לחזור לחיי שיגרה.
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש קושי בגמישות מחשבתית, שהיא אחת המיומנויות המאפשרות לנו לקבל שינויים בלתי צפויים.
תארו לעצמכם שילדכם הרעב פינטז לאורך כל השיעור האחרון שלו בבית הספר על צלחת ארוחת הצהריים.
הוא דמיין אותה וראה אותה בעיני רוחו. על הצלחת היה מונח שניצל שזה עתה הוצא מהמחבת, ציפס שזה עתה טוגן ואולי סלט.
כאשר הצלחת האמיתית הוגשה לפניו היו מונחות עליה שתי קציצות, סלט ואולי אפילו ציפס.
זכרו, הילד פינטז על שניצל.
סיטואציה כזו עלולה להביא לפיצוץ.
ברור שכאן ישנה התנהגות שבהחלט אינה מידתית לסיטואציה, אבל זוהי אחת מנקודות התורפה של הלקות: קושי בוויסות.
כאשר מגיעה נקודת הפיצוץ, שיחה, הסבר שכנועים ותחנונים לא יעזרו. מה שעוזר - זה מניעה.
לכן, אחת הטכניקות שעובדות היא יצירת תפריט שבועי בשיתוף הילד ותלייתו על דלת המקרר. כל בוקר, כחלק מההתארגנות, ניתן לגשת למקרר ולבדוק "מה נאכל היום".
אם אוספים את הילד מבית הספר, יש להזכיר לו מה בתפריט.
זכרו, המטרה היא ליצור שיגרה ברורה וצפוייה.
שיגרה ברורה וצפויה עוזרת לילדים עם הפרעת קשב וריכוז גם בהיבט ההתארגנות שכל כך קשה להם.
גם בהקשר זה, תליית לוח שבועי במקום בולט ובו כל הפעילויות השבועיות הצפויות. לילדים שאינם קוראים עדיין ניתן להציב סמלים במקום מלל.
בערב לפני השינה יש לשוחח עם הילדים על מה צפוי למחרת ואולי אף לעשות זאת מול הלוח על מנת שיראו וישמעו (ערוץ חזותי ושמיעתי).
גם בבוקר יש לחזור על כך, "זוכר/ת שהיום בשעה ארבע יש לך חוג רכיבה על סוסים?"...
לוח הפעילות השבועי עונה אף הוא על הקושי בגמישות המחשבתית.
כאשר הכל ידוע מראש אנחנו מצמצמים את כמות השינויים (הקיימים ממילא).
שיגרה ברורה וצפויה, כבר אמרנו?
על הכותבת:
שרה פיבלוביץ
מאמנת אישית מתמחה בהפרעות קשב וריכוז
מדריכת הורים ומנחה סדנאות הורים
טלפון: 054-6881626, דוא"ל: sarah.faivel@gmail.com
עוד באותו נושא
אחד הדברים החשובים, אם לא החשוב ביותר, עבור ילדי קשב וריכוז הוא בניית הביטחון העצמי.
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...