אמא! אני רוצה ללכת לרוני... אמא! הוא לקח לי את הכדור!... לא רוצה ללכת לישון...  מוכר? כן. חביב? לא.

אוף! איזה נודניק...

אמא! אני רוצה ללכת לרוני...

אמא! הוא לקח לי את הכדור!...

לא רוצה ללכת לישון...

 

מוכר? כן.

חביב? לא.

 

"איזה נודניק הילד הזה, למה הוא לא יכול לשבת קצת בשקט, או ללכת לחדר שלו לשחק, או לישון וזהו?"

 

כמה לא פשוט, כמה קשה.

מה עושים?

 

כשהילד שלך מנדנד, הוא רוצה ממך משהו. הוא רוצה לומר לך משהו ולא יודע איך.

במרחב אפשרויות הביטוי שלו אין לו כרגע אפשרות לומר לך מה הוא רוצה.

 

התפקיד שלך הוא לברר מה הילד שלך רוצה. זה אפשרי.

 

איך?

נשמי כמה נשימות עמוקות.

אמרי בתוכך: "לילד שלי יש נשמה טהורה. הוא רוצה לומר משהו וגם יכול".

לאחר שעשית עבודה בתוכך ואת רגועה כמיטב יכולתך ומאמינה בו שגם הוא יכול לעשות עבודה בתוכו, גשי אליו. חבקי אותו ואמרי לו: "ילד שלי, אני רואה שאתה רוצה משהו. אני רואה שקשה לך. אתה רוצה לומר לי מה אתה רוצה?"

אם יגיד שהוא לא יודע, או שלא יענה, אמרי לו: "אני רואה שקשה לך לומר לי מה אתה רוצה, שאעזור לך?"

"כן!"

עכשיו, הציעי לו אפשרויות:

"אתה עייף?"

"אולי רעב?"

"אולי אתה רוצה חיבוק מאמא?"

"אולי אתה רוצה את האוטו שאחיך משחק בו?"

"אולי..."

שאלי אותו עד שעיניו יאורו ותמצאו יחד את התשובה. בקשי את עזרתו לעזור לך לעזור לו.

 

אז מה היה לנו פה?

הילד מנדנד. הוא רוצה משהו, אלא שקשה לו לבטא את רצונו, או שאינו יודע מה הוא רוצה.

 

אם את כועסת עליו, מבחינתו את נגדו ואז את לא יכולה ללמד אותו דבר.

 

ילד לא רוצה לנדנד. ילד רוצה שאמו תשמח בו.

 

כשאת יוצאת מנקודת הנחה כזו, את איתו, את בצד שלו, אתם יחד.

כשאתם יחד, אתם כוח עצום להבין מה הוא רוצה, להבין את עצמו.

את מלמדת אותו להתבונן בעצמו ולבטא את עצמו,

את מלמדת אותו תקשורת בין אנשים, תקשורת עם עצמו, מערכות יחסים.

 

את מאמינה בו. כשאמא מאמינה בילד שלה, היא נותנת לו כוחות שאף אחד אחר לא יכול לתת לו.

 

שימי לב, שהתפקיד שלך הוא לברר מה הילד שלך רוצה אך לא בהכרח לתת לו מה שהוא רוצה.

אם החלטת שעכשיו לא הזמן, את יכולה לומר לו שאת מאד שמחה שהוא אמר מה שהוא רוצה.

את יכולה לומר לו שאת שמחה שהוא רוצה ללכת לחבר, או לאכול שוקולד, או לשחק כי זה נפלא ללכת לחבר ונפלא לאכול שוקולד ונפלא לשחק, אבל עכשיו לא הזמן לעשות זאת.

את יכולה לומר לו שישמור את הרצון שלו למחר.

אפשר אפילו לקחת את הרצון, לשים בקופסא יפה ולשמור ליד המיטה שלו למחר...

 

שיהיה לכם לילה מתוק ושקט.

 

 

על הכותבת:
פנינה לוי
אימונה – אימון נשים באמונה
אימון דרך ארגון הבית
054-6324950
pninalv@gmail.com

 


עוד באותו נושא

מה עושים עם הרגש הזה? - התקפי זעם בילדים

אחת הבעיות הנפוצות ביותר עמם נאלצים הורים להתמודד, אלו התקפי זעם בקרב ילדים. למה זה קורה ומה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!