זוהר אביב, סופרת ילדים ונוער מוכרת ומוערכת ובוגרת הנחיית קבוצות במכון אדלר, מטפלת ב- nlp, מספרת וחולקת
זוהר אביב, סופרת ילדים ונוער ובוגרת הנחיית קבוצות במכון אדלר, מטפלת ב- nlp, מספרת וחולקת:
בצעירותי סבלתי מאלימות ואיומים מצד בן כתתי שהעכיר את המציאות שלי.
אני מודה לאל על שניתנה לי הזכות והכוח לתקן את הילדות בעזרת הכתיבה, לחיות אותה מחדש והפעם בצורה נעימה דרך מתן טיפים לילדים, לפתרון קונפליקטים בדרך יצירתית.
סופה של אלימות... מות.
מות פיזי או נפשי, זה מה שאני מסבירה לילדים במפגשי הסופר בבתי הספר ומספרת על חבורת כוח המוח החבורה שיודעת לנתב ולהתמודד עם אלימות בצורה חכמה.
ההגדרה המילונית של המילה ‘אלימות‘ היא: שימוש בכוח על מנת לגרום כאב לזולת. ומה יותר מדאיג מאשר אלימות בקרב ילדים?
אבל עוד לפני האלימות, באה התוקפנות.
מדוע, אם כן, עוברים ילדים מתוקפנות לאלימות?
מעבר מתוקפנות לאלימות מראה בד"כ שמתקיים כשל חינוכי הנובע מאחד מארבעה גורמים:
אז מה עושים?
על פי אדלר והתורה ההומאניסטית ישנם כלים להתמודדות.
דבר חשוב הוא לטפח בילד תחושת שייכות (על ידי שתוף, התייעצות, ובקשת עזרה). שיתוף עוזר להגביר בילד יכולת למתן ולנקז רגשות שליליים, ולהגביר אמפטיה והבנת רגשות הזולת, תקשורת טובה ופתוח שפה רגשית.
דוגמאות ליצירת שיתוף ותקשורת:
איך היה בגן? כיף. מה היה הכי כיף? מה הצחיק אותך? מה הכעיס אותך? אתה יודע מה היה לי עצוב היום?...
התייעצות- מה כדאי לדעתך... מה היית עושה במקומי?
בקשת עזרה- אוי, אני עייף היום. תוכל לעזור לי כאן? יש לך כוח?
כל אלה עוזרים מאד במתן הרגשה של שייכות לילד, וכן נותן לו הרגשה שהוא מועיל ונחוץ.
דבר חשוב נוסף הוא לטפח בילד את הזהות האישית הייחודית לו ולאפשר לו להגשים את הפוטנציאל היצירתי שלו.
חשוב להדגיש בפני הילד שאלימות איננה אופציה. ולטפח בו מנגנוני ריסון ושליטה עצמית.
מודלינג (דוגמה אישית) ההורה והתנהלותו מול הילד, חשובים מאד.
איך מלמדים ילד להיות גמיש?
ההורה צריך לשאול עצמו אם הוא עצמו גמיש ומראה זאת בהתנהגותו.
חשוב ליצור הזדמנויות פז להעמקת הקשר עם הילד, הכל מותנה בבשלות הילד לקשר.
את העמקת הקשר אפשר להתחיל דרך סרט, תוכנית, ספר בנושא מסוים שיגרור את כולם לשיחה מעמיקה שעוזרת להכיר את עצמינו ואת הזולת.
העצמת ההורה מאד חשובה, שירגיש שבידו הכוח הסמכות והמנדט, חשוב שירגיש נינוח ובטוח, שיוכל לשחרר, לאפשר לסמוך עליו, שיקח אחריות על העסוק בצרכי עצמו.
הורים רבים חשים כקורבנות וזה מה שהם מפגינים בפני הילד במקום להראות לו שהם עצמם אובייקט עם צרכים.
חשוב שההורה יחזק את נוכחותו המסופקת בצרכיה, כך שהילד ילמד שיש צרכים לכולנו ואין דבר כזה שהצורך שלי לא נחשב כרגע.
לחזק את ניחות וסבלנות ההורה. ולחזק בילד את ההרגשה שהבית הוא המקום הכי בטוח. שתמיד הוא שם בשבילו, שהוא לא צריך להיאבק עליו.
עיסוק באומנות, יצירתיות וקריאת ספרים מפתחים בילד סבלנות, סובלנות, רגישות ושפה רגשית עשירה ומגבירים יכולתו לפתור קונפליקטים בצורה שלווה ונעימה מתוך מודעות לצרכיו.
מודלינג של ההורים בתחום זה מאפשר לילד קליטה של דרך נוספת ונעימה להתמודדות ללא אלימות.
ספר מומלץ: לחיות ולאהוב ספר של ליאו בוסקאליה.
בואו נעזור לילדים שלנו לעצור לפני שהם מגיעים לאלימות. זו מתנה שתלווה אותם חיים שלמים.
חג אורים שמח!
על הכותבת:
זוהר אביב,
כותבת סדרות לגילאי 8-12 בינהן: חבורת כוח המוח, כוח הלב, יד הפלא ומסע מצמרר וכן את הספר בום בילי בום כיתה א‘ שלום.
ספריה מעודדי קריאה וערכים חברתיים.
לאתר הסופרת
דוא"ל: avivbook@017.net.il
ספרים אלקטרוניים של זוהר אביב ניתן למצוא באתר- ‘מנדלי ספרים‘
עוד באותו נושא
בעבר נקרא יום המשפחה "יום האם", משום שהאמא הייתה (ועדיין) המרכז של הבית. ומה המשותף בין כל האמהות?
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...