כשנולד האח החדש למשפחה, כל המשפחה עוברת טלטלה וצריכה למצוא מיקום מחדש. האם, האב וכן האח או האחות הבוגרים.
כשנולד האח החדש למשפחה, כל המשפחה עוברת טלטלה וצריכה למצוא מיקום מחדש. האם, האב וכן האח או האחות הבוגרים. זהו שינוי לכולם. היחיד שלא חווה שינוי הוא התינוק, מכיוון שהוא חווה את החוויה כפי שחווה כל תינוק שבא לעולם. הוא מגיע לתוך מציאות קיימת ולומד להסתגל לתוכה.
לעומתו, עבור ההורים ועבור האחים הבוגרים מדובר בהסתגלות מחודשת למצב חדש ושונה ממה שהורגלו. בכל הרבדים של המציאות, החוויה שונה. הן ברמה הפיזית, ברמת תשומת הלב והטיפול בתינוק, והן ברמה הרגשית.
האח הגדול ינסה בודאי להבין את המשמעות של השינוי. הוא יתחיל בשורה של ניסויים שמטרתם בחינת המשמעות הפרקטית של השינוי. ילדים, אינם מאמינים למילים. הם זקוקים לחוויה על מנת להבין והדרך שלהם לחקור, עוברת דרך התנסות. הם חוקרים את הדברים דרך ניסוי ותהייה, ומגיעים למסקנות. זוהי הסיבה שסביר להניח שהם ינסו כל מיני דברים על מנת לבחון את מידת תשומת הלב של ההורים אליהם, את מידת האהבה והקבלה של ההורים, ובאופן כללי את המיקום החדש שלהם במשפחה.
לעיתים קרובות, נשמע את האח הגדול אומר דברים כגון: אמא את כבר לא אוהבת אותי, או אמא, את אוהבת אותו יותר ממני. סביר להניח שהם ינסו לגעת בתינוק, אם מתוך סקרנות ואם על מנת לבחון את מערכת היחסים החדשה. הם ינסו למשוך תשומת לב בדיוק ברגע שהכי לא נוח, ינסו לבדוק מה קורה אם הם מבקשים מאמא לקחת אותם בידיים בדיוק כשהיא מניקה וכו‘ וכו‘. הכל במטרה לבדוק ולחקור, על מנת להבין.
לפיכך, תפקידנו העיקרי הוא לעזור להם להבין. אין טעם לכעוס עליהם אם הם מכים את התינוק הרך, או אם לחילופין הם מתחילים לצרוח או לבכות כשלא מתייחסים אליהם בזמן שתשומת הלב מופנית לאח הקטן. לעומת זאת, ככל שנצליח לערב אותם, להפוך לאותם לחלק מהתהליך, ככל שנצליח להעניק להם יותר מרחב לפעולה ולהתנסות, כך יש סיכוי גדול יותר שבמהרה הם יבינו שמיקומם לא רק שלא הורע, אולי אפילו השתפר.
ככל שנרבה לתת להם להרגיש חשובים, לתת להם תפקידים ספציפיים, לסמוך עליהם, ולאפשר להם להיות חלק פעיל בתהליך הטיפול והגידול של התינוק החדש, כך הם יהפכו מהר יותר לשותפים ובמקום להפריע, הם יהפכו להיות תומכים ועוזרים.
זה מתחיל מלתת להם תפקידים ברורים כגון לקרוא לאבא ואמא כשהתינוק מתעורר, לקרוא לאבא ואמא אם הם רואים אותו בוכה, לעזור בהחלפת החיתול (להחזיק את החיתול לדוגמא) או להיות אחראים להעביר את הסבון באמבטיה. אחר כך, לשתף אותם בכל החלטה או בחירה – מהשם של התינוק, לסידור החדר שלו. לתת להם אפשרות ללמד את הקטנים מהר ככל האפשר דברים.
להימנע מלהרחיק אותם מהתינוק החדש, להימנע מלהגיד להם כל הזמן לא על כל מה שהם עושים ולהיות חרדים לשלום התינוק. כמובן, שצריכים להיות כל הזמן בתשומת לב גבוהה ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים על מנת שלא תקרה תקלה, אך לא למנוע או להרחיק.
כמו כן, יכול להיות מצוין לאפשר לאח הגדול ללמוד את אומנות הטיפול בתינוק על ידי בובה מיוחדת, שתגיע לעולם בדיוק יחד עם התינוק. לאפשר לו להעניק לו את כל מה שהוא יכול, מטיפול, למידה, אמבטיה, החתלה, האכלה וכו‘.
לסיכום, ככל שנעניק לאח הגדול תחושה שהוא רצוי ואפילו הכרחי במשפחה בתקופה הקריטית של השבועות הראשונים, כך יהיה לו קל יותר והוא ירגיש בטוח במקומו. ככל שנסמוך עליו ונאמין בו וביכולותיו (כמובן בהתאם לגיל), כך הוא ישתף יותר פעולה ויהיה יותר מעורב, ובעיקר ירגיש שזוהי חוויה מעצימה עבורו.
על הכותב:
רני אור מומחה לתקשורת בינאישית והתפתחות תינוקות
טלפון : 052-6964540
דוא"ל :ran@ranoren.co.il
עוד באותו נושא
יחסים בין אחים – כיצד אנו ההורים משפיעים על המריבות בין ילדינו? האם מריבות בין אחים יכולות להוות מקור השראה וקידום?
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...