לא פעם שואלים אותי את השאלה "מתי ניתן להתחיל להקנות לילד את המושג "אחריות"? ובכן חברים, את הזרעים ניתן לזרוע עוד לפני גיל שנה!
ברגע שהתינוק מגלה את היכולת שלו "להכניס" ו"להוציא" צעצוע מקופסא, זהו חלון ההזדמנויות הראשון ללמד אותו שאנחנו מחזירים אחרי שמוציאים. בשלב זה הוא גאה על יכולתו החדשה ושמח בשמחתכם. יש לו חיזוק חיובי טבעי וה"סידור" נעשה בהנאה.
פספסתם את חלון ההזדמנויות הזה? לא נורא. במקרה שלכם חלון ההזדמנויות מתחיל היום!
עם ילדים קטנים תחליטו על תחום אחריות אחד או שניים אותם מסוגל הילד לבצע בהצלחה. משהו הגיוני מבחינת גיל הילד, כמו סידור הצעצועים בחדר או שימת הנעליים במגירה המתאימה. עם ילדים גדולים יותר אני ממליצה לשבת למפגש משפחתי ולערוך רשימת משימות שיש לבצע. אישיות (כל אחד אחראי על סידור חדרו) וציבוריות (הנוגעות למרחב המשותף). שימו לב, לא כל המטלות הן יומיות, יש משימות של מספר פעמים ביום (כמו לצאת עם הכלב) ומשימות של פעם בשבוע (כמו להשקות את העציצים). לבסוף חלקו בינכם את המשימות בצורה הגונה לשביעות רצון הנוכחים.
כשהילד יבצע מטלות אלו שבחו אותו על ביצוע המשימה והוסיפו את הערך של העשייה לרווחתו ורווחת המשפחה "איזה יופי שמילאת את המשימה שלך בקיפול הכביסה ופיזורה, הרבה יותר נעים לשבת בסלון בלי ערמות הבגדים..." או "יופי שהוצאת את הכלב למרות שזה תורה של אחותך, היא מתעכבת אצל חברה והוא כבר ממש לא יכל היה להתאפק!" הילד לומד תחושת אחריות אישית וחברתית. יש דברים שרוצים לעשות ויש דברים שאולי לא רוצים וצריך לעשות כדי שיהיה נעים יותר בחדר/בבית. תורם גם תחושת ערך עצמי גבוה יותר.
על הכותבת:
ליאת קרן
פסיכותרפיסטית לילדים ונוער
054-9796446
עוד באותו נושא
הפרעות שינה הן בעיה שכיחה באוכלוסייה. להפרעות השינה יש השפעה שלילית משמעותית על תפקודנו בחיי היום-יום, בעבודה, בתפקוד החברתי, ביכולתנו הקוגניטיבית וכו'. הגורמים להפרעות שינה עשויים להיות פסיכולוגיים או פיזיולוגיים, והפרעות השינה עצמן יכולות להתבטא באופנים שונים. כמה דברים שכדאי לדעת
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...