מספר הקוראים בקרב תלמידי ישראל נמוך מהממוצע הבינלאומי. כיצד ניתן לשנות את הסטטיסטיקה ו/או לפחות שילדינו יהיו באותו חלק "קורא" שמשפיע על הסטטיסטיקה?

ספרים הורים/ספרים ילדים

רבות נכתב על החשיבות בחשיפת הילדים לקריאת ספרים מגיל צעיר.

אתמול השתתפתי לראשונה בשבוע הספר כמי שכתבה את הספר "משפחה במחשבה תחילה", והיתה לי הזדמנות יוצאת מן הכלל לראות במו עיניי כיצד הורים לילדים קטנים, רובם בעגלות מסתובבים סביב דוכני הספרים במטרה לרכוש עוד כמה ספרים לפעוטות. המחזה מרהיב ומחמם את הלב.

כמעט ולא ראיתי הורים מתעניינים בספרים עבורם. חשבתי לעצמי "וואו, איזה הורים מקסימים", המחשבה שמובילה אותם דומה למחשבה שמובילה אותם בתחומי החיים השונים בכל הקשור לילדים (ותקנו אותי אם אני טועה) "אני רוצה בשביל הילד את הכי טוב", ואם בשבוע הספר עסקינן, הרי שהכי טוב עבור הילד – לרכוש ספרים ולהקריא לו, כי המחקרים מלמדים שהקריאה משפיעה על ההתפתחות השכלית, הלשונית ומבטיחה הצלחה גדולה יותר בלימודים ומי מאתנו ההורים לא רוצה לגדל ילד להיות תלמיד טוב שהישגיו ראויים.

נראה איפה ש"כל מה" שנדרש מהורה כדי לגדל ילד – להיות תלמיד מצליח זה לרכוש לו ספרים ולהקריא לו אותם לפני השינה עד הרגע שבו הוא ילמד לקרוא בעצמו.

טעות!

טעות הורית נפוצה, כי מי שבקיא במחקרים בנושא תרבות הקריאה בקרב תלמידים (וגם הורים, המחקרים נעשו עליכם כשהייתם צעירים) יודע שמס‘ הקוראים בקרב תלמידי ישראל נמוך מהממוצע הבינלאומי.

כיצד ניתן לשנות את הסטטיסטיקה ואו לפחות שילדינו יהיו באותו חלק "קורא" שמשפיע על הסטטיסטיקה?

כדי לענות על השאלה מציעה לכם להשתמש בכלים המוצעים במודל "משפחה במחשבה תחילה" שיעזור לכם להשיג את המטרה. (חזון, ידע = כוח, ערכים וחיקוי).

 

חזון:

תמונה עתידית ואופטימית של המשפחה המשקפת את החלומות ונטיות הלב של ההורים לעתיד המשפחה. כזה שילווה אתכם ויצור מוטיבציה פנימית חזקה להתגבר על מכשולים ומסייע במציאת דרכים חדשות לעשייה ולקידום בעולם המשתנה ללא הרף.

 

ערכים:

הערכים מאפשרים לאדם לקבוע סדרי עדיפויות ולקבל החלטות מתוך חוויה של שמחה, סיפוק ושלמות בבחירה. ככל שהאדם מודע לערכיו, כך בחירותיו בחיים יהיו שלמות ומוצלחות יותר. זיהוי הערכים המנחים וההכרה בהם מובילים להגשמה עצמית, לשליטה רבה יותר על ההתנהגויות והתחושות, להתייחסות עניינית לדברים חשובים באמת ולקבלת החלטות טובות יותר.

 

כזוג הורים מנהיג ומוביל את המשפחה להישגים בתחומי החיים השונים יש לתת את הדעת כבר בשלב בניית החזון המשפחתי לנושא הקריאה ולבסס אותו על העיקרון: "ידע=כוח" במקרה הזה קריאת מחקרים תעזור להגדיר ערכים לעניין הקריאה במשפחה ודרכים להשגת המטרה. יש לזכור כי כשהורים יודעים לצפות "תקלות" בעתיד קל יותר להוביל את הילדים למטרה שנקבעה בבטחה.

ניקח לדוגמא את המחקר המלמד כי "מס‘ הקוראים בישראל נמוך מהמוצע הבינלאומי". הורים הרוצים לגדל את ילדיהם להיות "ילד-קורא" יגדירו בראש ובראשונה את הערכים שעליהם הם רוצים לגדל את הילדים. ערכים כמו: "קריאה", ניצול שעות הפנאי" "אינטליגנציה" "העשרה" "שפה נקייה" וכו‘. ערכים ברורים להורים עושים סדר ועוזרים לקבוע דרכי פעולה. ערך עוזר להורים להאמין בדרכם ומגביר את הנחישות להצליח ולהשיג את המטרה.

 

חיקוי:

תיאוריות הלמידה החברתית מלמדות כי רוב ההתנהגויות שלנו נלמדות דווקא באמצעות צפייה באחרים ובאמצעות חיקוי שלהם ולא בהתנסות אישית. ולכן כשמבלים עם הילד בשבוע הספר על ההורים לשמש דוגמא ולרכוש לעצמו ספר כמודל חיקוי. ואז האמירה "אני עושה הכל בשביל הילד" תעלה מדרגה. הסיכוי לילד הגדל בבית שהוריו אינם קוראים, להיות "ילד קורא" – קטן.

 

בהצלחה.

 

 

על הכותבת:
אילנה שניר
יועצת חינוכית ומשפחתית
מומחית בהדרכת הורים וחינוך ילדים
כותבת הספר: "משפחה במחשבה תחילה"
http://www.ilanasnir.co.il/
http://www.imaba.co.il/expert_card_parents.php

 


עוד באותו נושא

שעון חול או איך לעצור את המרוץ

כולנו מכירים את הביטוי "אחרי החגים". אחרי החגים נתחיל דיאטה, אחרי החגים נסדר דברים, אחרי החגים הכול יהיה בסדר... אבל לפעמים...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!