"ארץ חיטה ושעורה גפן תאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש"... מתכון לעוגיות משגעות

מילון שבעת המינים בהם נתברכה ארצנו

"ארץ חיטה ושעורה גפן תאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח‘, ח‘)

לכבוד חג השבועות, מציגה קלוגס: "מילון שבעת המינים בהם נתברכה ארצנו"

ויש גם מתכון לעוגיות משגעות...

חיטה: החיטה עומדת בראש הקבוצה של מיני הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל. החיטה היא עשירה בויטמינים מסוג B, מינרלים שונים שהעיקריים שביניהם: סידן, אשלגן וברזל, נוגדי חמצון רבים וסיבים תזונתיים. הסיבים בחיטה הם מסוג "בלתי מסיס" המביאים להקלה בפעולת המעיים. הם יוצרים תחושת מלאות לאחר האכילה ותורמים לשובע. בזכות היותה עשירה בפחמימות מורכבות, החיטה משפרת את העמידות לאינסולין, ומעלה את רמת הסרטונין בדם ובכך גורמת לתחושת רוגע ומצב רוח טוב. החיטה המלאה מורידה את הסיכון למחלות לב, סוכרת, השמנת יתר, בעיות עיכול.

תמר: התמר גדל בארצנו למעלה מ- 4000 שנה. ישנם שני סוגי תמרים: הכהה – מתוק ובשרני שקליפתו דקה; והצהוב – חום בעל מרקם גס וגלעין גדול. תמר לח מכיל פי 3 מים ומחצית מהקלוריות לעומת תמר יבש. התמר הוא מקור עשיר במיוחד לסיבים תזונתיים. הסיבים חיוניים לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול ולמניעת עצירות. בנוסף הוא מכיל כמות גדולה של סוכרים (65%-80%) ולכן מתאים כספק אנרגיה מיידית כארוחות ביניים וכן לפני/במהלך פעילות גופנית. הוא עשיר בויטמינים, טאנינים, ומינרלים שונים כמו: סידן, ברזל ובעיקר אשלגן התורם להורדת לחץ הדם ולחיזוק העצם. ברפואה העממית מקובל להשתמש בו כתרופה לטיפול במחלות לב, אנמיה, אין אונות, מחלות קיבה ובולמוס אכילה.

שעורה: השעורה היא דגן הידוע בשימושו העיקרי כמקור מזון לחיות משק הבית וכמרכיב חשוב בתעשיית ייצור הבירה. במזוננו נפגוש בה כקמח עתיר סיבים, לחם ודברי מאפה, גריסי פנינה, דייסות שונות ועוד. השעורה קיבלה את אישור  ה- FDA כמוצר בריאותי התורם להורדת הסיכון למחלות לב כרוניות וזאת הודות לתכולת הסיבים הרבה הכוללת שילוב של סיבים בלתי מסיסים וסיבים מסיסים ובמיוחד בטא-גלוקן הידוע בתרומתו להורדת כולסטרול והקטנת הסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב כרוניות. בנוסף היא עשירה באופן מיוחד בנוגדי חמצון שונים, ויטמינים ומינרלים.

תאנה: נחשבת לפרי תאווה. היא בעל עונת הבשלה קצרה מאוד אך  למרות  זאת היא מצויה בכל ימות השנה כפרי יבש קל להשגה, זול באופן יחסי ונוח לאחסון ארוך טווח. התאנה  דלה בשומן ועשירה בפחמימות, בעיקר בפחמימות זמינות. כמו כן היא עשירה בויטמינים מסוג A, B1,B2,B3,C   ומינרלים מסוג ברזל, סידן, אשלגן, נתרן וסיבים תזונתיים. התאנה טובה להאצת מערכת העיכול ומסייעת לאלו שסובלים מעצירות. בזכות היותה עשירה בסוכרים פשוטים היא מצוינת למתן אנרגיה לפני פעילות גופנית אך מאותה הסיבה חולי סוכרת צריכים לאוכלה בצורה מבוקרת.

רימון: נחשב כסמל לפוריות משום שהוא מלא בזרעים. כבר מימי קדם נודע הרימון בסגולותיו הרפואיות: על פי הרמב"ם קליפת הרימון  משמשת לעצירת דימום מפצעים ומסייעת בקטילת תולעים, אמבות, וטפילים אחרים במערכת העיכול. מיץ הרימון תורם לעצירת שלשול, הקלה על בחילות ועל כאב ראש שלאחר שכרות. ברפואה הסינית הקדומה הרימון נחשב למרפא פצעים. כיום משמש הרימון כנשק נגד כולסטרול מחומצן וטרשת עורקים. הוא מקטין חמצון כולסטרול רע, מונע יצירת רבדים טרשתיים חדשים ואף מצמצם רבדים טרשתיים שנוצרו וזאת בזכות האנתוציאנינים והטאנינים שהוא מכיל, להם חשיבות כנוגדי חמצון.

זית: הזיתים ושמן הזית המופק מהם מכילים שומן חד בלתי רווי. שמן הזית הוא אחד השמנים הבריאים ביותר כיום ונחשב ככוכב הבריאות של התזונה הים תיכונית. שלל הרכיבים  בשמן הזית פועלים יחד בסינרגיה ומקנים לו סגולות בריאותיות מרחיקות לכת: כמות גדולה של שומן חד בלתי רווי התורם להורדת רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL). חומרים נוגדי חמצון כמו ויטמין E, כלורופיל, קרטנואידים ופוליפנולים, פועלים כחיילים אמיצים שתוקפים את הרדיקלים החופשייים המגינים עלינו מפני חמצון ה-LDL , מחלות לב, טרשת עורקים, סוכרת,סרטן, ואף מאטים את תהליך ההזדקנות. מומלץ להשתמש בו יום יום בכדי להשיג את יתרונותיו הבריאותיים. עם זאת יש לזכור שזיתים  (ולא שמן זית ) עשירים גם במלח ולכן לא מומלצים בכמות גדולה.

גפן: פרי הגפן, הענב, נחשב במשך שנים לתערובת של סוכר ומים. לאחרונה הוא התגלה כבעל סגולות רבות עוצמה הודות לפיגמנטים שבו ולשאר הפיטוכימיקלים. הענבים הסגולים מכילים שילוב מרשים ומיוחד של אנתוציאנינים, טאנינים (פיטוכימיקלים), פלאבונים שונים וחומצות פנוליות אשר ביחד יוצרים כוח נוגד חמצון חזק ביותר התורם רבות להגנה של הגוף מפני סרטן, שומר על גמישות העורקים, מפחית קרישיות יתר של הדם ומגן מפני חמצון הכולסטרול הרע והתפתחות טרשת עורקים. ה"ורסיה" היבשה של הגפן – הצימוקים.   2 כפות (כ-30 גר‘), יתרמו כ-5% מהמנה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, ברזל ואשלגן. הצימוקים הסגולים עשירים באנתוציאנינים, פיגמנטים סגולים, התורמים להאטת תהליכים הקשורים בהזדקנות ולהפחתת הסיכון למחלות. כל הצימוקים מהוווים מקור לאשלגן, מינרל חיוני התורם להפחתת הסיכון ליתר לחץ-דם ולחוזק העצם, ברזל הדרוש למניעת אנמיה ולהתפתחות שכלית וגופנית תקינות בילדים וסיבים תזונתיים, התורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ולאיזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם.

 

"בחג שבועות תעשה לך ... עוגיות אול בראן"

מתכון לעוגיות אול בראן

מאת מומחי התזונה של קלוגס, יצרנית דגני הבוקר הראשונים בעולם

 

כמות מצרכים מתאימה ל-60 עוגיות (53 קלוריות לעוגיה)

11 כוס דגני קלוגס אול בראן פלקס, כוס קמח רגיל ו-1 כוס קמח מלא , 1 שקית אבקת אפייה, 100 גרם חמאה, 1.5 כוסות סוכר חום, 1 ביצה, 1 כפית תמצית וניל, קורט מלח

הוראות הכנה:

  1. לחמם תנור ל-160 מעלות.  2. לערבב את הקמח עם אבקת האפייה.  3. להקציף חמאה וסוכר, להוסיף ביצה ולהמשיך להקציף.   4. להוסיף אול בראן, תמצית וניל וקמח ולערבב היטב. אם יבש, להוסיף כף מים או חלב. 5. ללוש את הבצק, לגלגל כדורים ולהניחם על תבנית האפייה ולאפות כ-10 דקות או עד שמשחים.  6. להוציא מהתבנית ולצנן על רשת. לאכסן בכלי אטום.

 

ערכים תזונתיים לעוגייה:  

קלוריות

48

פחמימות (גרם)

8.6

חלבונים  גרם)

0.6

שומנים (גרם)

1.5

סיבים גרם)

0.5

 

דבר הדיאטנית: שילוב הקמח המלא עם דגני אול בראן, תורם לקבלת מאפה טעים המכיל כמות רבה של סיבים תזונתיים, ויטמינים וברזל.


עוד באותו נושא

מה עושים עם עוגות הדבש?

משהו שגיליתי על עוגות דבש- תמיד נשאר הרבה יותר מדי מהן, גם אחרי החג, ובטח שאחרי כל החגים...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!