תשעה ירחי נהיגה – עצות שימושיות לנוהגות בזמן ההיריון

נהיגה בתקופת ההיריון אינה נוחה, ספק מסוכנת, גורמת לכאבי גב ובאופן כללי מהווה מטרד. מצד שני, תחבורה ציבורית לא תמיד נותנת מענה וללכת ברגל פשוט לא בא בחשבון. מה עושים?

מאת: ענת פלדמן, בת 36, אם ל-2 ילדים, עובדת בתחום ההדרכה ומבלה לא מעט ברכב.

הריוניות רבות יתארו את תקופת ההיריון כזוהרת ומרגשת, בה את קורנת ונראית נשית ומלאת חיים יותר מאי פעם.

 

לצד התיאור האוטופי הזה, קיים צד שני, משמח פחות, הכולל בחילות ומיחושים, חששות ופחדים וגם מגוון של התמודדויות עם ביצוע פעולות שעד לתקופת ההיריון היו טריוויאליות – אחת מההתמודדויות הללו היא נהיגה. ללא נהיגה קשה להסתדר, בפרט כשהמרחק ממרכז הקניות, מהחוגים של הילדים או מהבית של ההורים הוא משמעותי והתחבורה הציבורית לא נותנת מענה מלא, בטח ובטח כשהאלטרנטיבה היא לסחוב ברגל שקיות מהסופר, כשגם ככה הכול יותר כבד מהרגיל וכל מה שאנחנו רוצות זה לישון.

 

מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להתמודד עם האילוץ לנהוג בתקופת ההיריון בצורה יותר נוחה? הנה כמה עצות.

 

לדאוג לשקט הנפשי

נהיגה כידוע עלולה להיות מסוכנת, בפרט נהיגה בשעות הלילה או למרחקים ארוכים. הדבר נכון לכל תקופה אך בתקופת ההיריון נכונים שבעתיים. בין אם מדובר בעייפות האופיינית לתקופת ההיריון, הצורך לעצירות שירותים מרובות, הסחת דעת או חוסר נוחות כללי – הסיכון לתאונה בתקופת ההיריון עלול להיות גדול יותר.

 

לכן לפני שמדברים על דרכים להתמודד עם הנהיגה עצמה, יש לדאוג לשיפור השקט הנפשי בזמן הנהיגה. אחד הצעדים שיכולים לתרום לו הוא רכישת ביטוח מקיף לרכב. ביטוח חובה מכסה מקרים של פגיעות גוף בעת תאונה – אבל אינו מכסה נזקים לרכוש שיכולים להיגרם בעקבות התאונה. ביטוח מקיף מבטיח את השקט כי גם אם הרכב נקלע לבעיה, הנהגת המעורבת לא תצא עם נזק חמור לכיס. בין אם מדובר בטוטאל לוס ואיבוד הרכב, גניבת הרכב או אפילו גרימת נזק לרכוש של מישהו אחר. מומלץ להיות מוכנות לכל תרחיש ולהגן על עצמנו גם בדרכים אקטיביות כמו שיפורט בהמשך, אך גם הגנות פסיביות, כמו ביטוח, יסייעו כלכלית במידה והנהגת הייתה מעורבת בתאונה, הוצאה שיכולה להיות משמעותית מאוד בעיקר בתקופות מרובות הוצאות כמו הבאת ילד.

 

מעבר לעניין הבסיסי הזה, גם הכנת השטח לפני עשויה להקל מאד על המשימה. לכן יש לדאוג מראש שהדברים הקטנים והחשובים במיוחד לתקופת ההיריון זמינים ברכב: בקבוק השתייה עם הפתיחה הנוחה, הנשנושים האהובים על כל רעב שלא יבוא, ערכת עזרה ראשונה, בגדים להחלפה וגם תיק לידה - במיוחד לקראת סוף ההיריון.

 

חגורות וכריות – הרבה יותר מאבזור

האגדה האורבנית לפיה נשים בהריון פתורות משימוש בחגורת בטיחות – שורדת בעיקשות עד היום. לא רק שאין בכך אמת, אלא ששימוש נכון בחגורות בטיחות בתקופת ההיריון עשוי להציל הן את חיי האם והן את חיי העובר. שימוש נכון משמעו חגורה הדוקה בעלת שתי רצועות, כאשר רצועת הכתף עוברת במרכז החזה ואילו הרצועה התחתונה מונחת מתחת לבטן, על הירכיים. את החלק התחתון של חגורת הבטיחות אסור לשים ישירות על בטן הריונית אלא מתחתיה. חשוב במיוחד להקפיד על שימוש בחגורת בטיחות מלאה הכוללת גם רצועה אלכסונית וגם רצועה תחתונה.

 

על שימוש בכריות אוויר בזמן ההיריון הייתה בעבר מחלוקת באשר לסיכון העלול להיגרם מפתיחתן, ביחס לתועלת שהן מנפקות. אך המחקרים האחרונים בתחום מצביעים כי התועלת עולה בהרבה על הסכנות. כריות אויר יכולות  להבטיח את שלום האם והתינוק במקרה תאונה, בתנאי כמובן שמנח הישיבה וחגורת הבטיחות מכוונים היטב. 

 

מי הזיז את הכרית שלי?

הבטן אולי קורנת ומלאת חיות מלפנים, אך מאחור הגב נוטה להשמיע קולות מחאה בתקופת ההיריון, אליהם מצטרפים גם הרגליים ובפרט ורידי הרגליים, כשישיבה ממושכת ברכב בזמן נהיגה לא תורמת למצב. כדי למנוע כאבי גב רצוי להצטייד בכרית קטנה וקשיחה ולהניח אותה בין הגב לכיסא בשקע הגב. להרגעת הרגליים הדואבות, כדאי פשוט לעצור את הנסיעה להתרעננות לפחות מדי שעה. מלבד הקלת  הכאב, הפסקות התרעננות מורידות את הסיכוי להיווצרות קרישי דם או וירידים בולטים, שלא לדבר על כך שגם שלפוחית השתן והעייפות ייהנו מההפסקה הברוכה.

 

הדבר הכי קבוע הוא השינוי

עם הגדילה המתמדת של הבטן, מרכז הכובד משתנה תדיר, מה שעשוי להשפיע על שיווי המשקל וכן לגרום לכאבי גב. חשוב על כן להקפיד להרחיק עוד ועוד את כיסא הנהג מההגה ככל שהבטן גדלה. רצוי לשמור על מרחק של לפחות 25 ס"מ בין החזה להגה. כמובן, הרחקת הכיסא היא עד לגבול שאחריו לא מתאפשרת עוד אחיזה בטוחה ויציבה בהגה והגעה נוחה לדוושות. לקראת הטרימסטר השלישי של ההיריון, כדאי לשקול לקחת פסק זמן מנהיגה במידת האפשר ולהסתמך בכל זאת על עזרה מאחרים ובתחבורה ציבורית.

 

שתהיה נסיעה טובה ולידה קלה.

 

 

על הכותבת:
ענת פלדמן,
בת 36, אם ל-2 ילדים,
עובדת בתחום ההדרכה, ומבלה לא מעט ברכב.

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...