חבר, אבל אחר: חשיבות השילוב במסגרות החינוכיות

לאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר לפעילויות וקמפיינים שמטרתם לשלב אנשים עם מוגבלויות בחברה. פרסומות...

מאת: חנה פלוטניק, מנכ"ל עמותת ביחד לקידום השילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה.

פרסומות שקוראות לנו לאפשר לאותם אנשים לגור איתנו באותם בתי דירות, פרויקטים שמשדלים חברות וארגונים להעסיק אצלם אנשים עם מוגבלויות כאלו ואחרות. אבל, השילוב אמור להתחיל הרבה יותר מוקדם. כאשר האדם מבוגר, הוא כבר אמור להיות חלק מהקהילה, כמו כל אדם מבוגר אחר. השילוב צריך להתחיל כבר במסגרות החינוכיות.

 

כאשר משלבים ילדים עם מוגבלויות ולקויות שונות במוסדות חינוך כלליים - גנים וכיתות רגילות, מאפשרים להם הצלחה, מאפשרים להם לחוות חיים רגילים כמו שאר הילדים ומעניקים להם הזדמנות שווה להצליח יותר ממה שהיו מצליחים אם היו משאירים אותם במסגרת מיוחדת. ולא פחות חשוב - מאפשרים לילדים האחרים לקבל ילדים שונים מהם, ולא לראות בהם מוגבלים ובעלי נכות אלא כשווים להם אך כשונים מהם.

בשנת 1996 החל משרד החינוך לאפשר את השילוב ולהפעיל תוכניות מתאימות, אך עד היום לא הוטמעו תוכניות אלה במלואן ולא בכל המסגרות ניתן למצוא ילדים משולבים, מסיבות כאלה ואחרות. נכון, לא כל ילד יכול להיות משולב ולא כל ילד מתאים למסגרת רגילה אך במידה ומדובר בילד שיכול - יש לאפשר ולתת לו את ההזדמנות והתמיכה להשתלב במסגרת חינוך כללית.

 

המטרות העיקריות של השילוב:

  1. לאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב בחיים הרגילים - להתרגל לתפקד בסביבה רגילה וטבעית ולבנות מערכות יחסים עם ילדים כמוהם וילדים ששונים מהם ללא הגבלה או תנאים.
  2. לאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים לקבל חינוך רגיל עם רמת לימוד גבוהה ולשפר את היכולות הלימודיות והקוגנטיביות שלהם.
  3. לעודד קבלת האחר והשונה, את הסבלנות והסובלנות על ידי ילדים בחינוך הרגיל כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים כבר מגיל צעיר מאוד.
  4. להגמיש את מערכת החינוך ולהתאים לא רק את הילד אל המסגרת אלא גם את המסגרת אל הילד.

 

עבודה עם הילד:

  1. יש להתאים את המערכת הלימודית של הילד בהתאם למוגבלות ולנכות שלו - אם יש צורך בהתאמת הבחינות, הוצאה לטיולים, השגת פטור במידת הצורך.
  2. סייעת אישית לילדים בעלי קושי הסתגלות לבדם וקשיים בשפה ובתקשורת.
  3. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לילדים עם לקויות ראייה ושמיעה. אפשרות שימוש בתוכנות מחשב לילדים אשר מתקשים לעקוב אחר הנלמד בכיתה.

 

עבודה עם המסגרת:

  1. הדרכות והרצאות לאנשי הצוות ואפשרות להדרכות וליווי אישי להורים במידת הצורך.
  2. וידוא נגישות בכיתות לכיסאות גלגלים, מכשירי שמע וכדומה.
  3. התאמת תוכנית הלימוד הכיתתית לכלל הילדים בכיתה על מנת שאותו ילד לא ירגיש מובדל או שונה.

 

ילדים הם דף חלק. הם לומדים מהמבוגרים. מקשיבים לנו, מחקים אותנו ומבינים את מה שנאמר להם. במידה ומגיל מאוד צעיר ישולבו ביניהם ילדים אחרים שהם שונים מהם והמבוגרים יתייחסו אליהם כרגיל וילמדו לראות את היופי ואת היתרונות שבשוני. גם הילדים ילמדו לקבל אותם כילדים "רגילים". השילוב מטרתו לבנות חברה מקבלת, מכילה, שבנויה ממכלול ילדים שונים ואחרים כך שכשיגדלו להיות מבוגרים אנשים עם מוגבלות או שונות כלשהי כבר יהיו חלק מהקהילה ולא יצטרכו להשתלב בה כאוכלוסיה מסכנה או נזקקת.

 

 

על הכותבת:
חנה פלוטניק,
מנכ"ל עמותת ביחד לקידום השילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה
http://beyachad.org.il

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...