אמאבא - נזכור: התמודדות ילדים עם אובדן

נזכור: התמודדות ילדים עם אובדן

בימים אלה נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. בתקופה זו ילדים רבים נוטים לשוחח על המוות, לחלום חלומות רעים ולפתח פחדים לא מוסברים. איך להגיב?

מאת: אלעד דהן, MSW, מומחה ומדריך בטיפול קוגנטיבי התנהגותי בילדים, מנהל "רימון – מרכז מומחים לטיפול בילד ובמשפחה".

שני הימים האלו הם קשים לכולנו, מבוגרים כילדים, אך ילדים אינם יכולים לעכל את המשמעות של אובדן ולא תמיד יכולים להתמודד איתו. גם אנחנו המבוגרים לא תמיד יכולים לעכל אותו שכן מדובר בחוויה כואבת בצורה שלא ניתן לתאר, בלתי נתפסת, בעיקר אם מדובר באדם קרוב.

 

בתקופה זו של השנה ילדים רבים נוטים לשוחח על המוות, לחלום חלומות רעים ולפתח פחדים לא מוסברים.

 

קשה לנחם אותם וקשה להסביר להם אך חשוב לנסות ולספק להם מידע וכלים להתמודדות. איך עושים זאת?

 

1. דברו איתם

בהתאם לגיל הילדים תחליטו מה ואיך לחשוף אותם לסיפורי אבל וגבורה, דרך סרטים וספרים המותאמים לגילם. אל תנסו לייפות את המציאות אך השתמשו במילים שיוכלו להבין ולעכל. בבית הספר ואף בגנים מעבירים להם מידע, בדקו על מה מדברים איתם מה אומרים להם, החליטו מה מתאים להם וחשפו אליהם מידע בהתאם. חשוב מאד – אל תספרו יותר מדי ואל תספרו מעט מדי, ההנחה היא שילד יודע כמה הוא מסוגל לשמוע ולכן בדרך כלל שואל עד כמה שמסוגל להכיל. הקשיבו לשאלותיו והשתדלו לענות להם, אל תספרו יותר ממה שצריך.

 

2. תנו להם להרגיש ולבטא את עצמם

אבל ועצבות הם רגשות נורמאליים לאחר אובדן או חוויה קשה שכזו, אך אלו לא בהכרח הרגשות היחידים שהילד יחווה. אפשרו להם לבכות, לצחוק, לכעוס, להביע את עצמם בדיבור או בציור, להוציא החוצה את מה שמפחיד ומעיק, מה שמטריד, מסקרן, מביך וכו.

 

3. חבקו אותם

ילדים שאיבדו אדם יקר או אפילו רק שמעו על מישהו שאיבד אדם (כמו ביום הזיכרון), מפחדים לאבד את שאר הקרובים אליהם. חבקו אותם, נחמו אותם, היו עבורם רשת ביטחון שתשמרו עליהם כמה שתוכלו. העבירו מסר מכיל ומבין אך גם בטוח, שמעביר מסר מרגיע.

 

4. אל תצפו מהם

אל תצפו שיבינו, אל תצפו שיתנהגו לפי הכללים. ילדים לא תמיד יודעים כיצד לעכל הכל (כמו הילדים שצוחקים בצפירה מתוך מבוכה...). גם לאחר צאת יום הזיכרון- אל תצפו שישחררו ברגע ויחזרו לחייהם, אפשרו להם להתמודד עם העצב והקושי בזמן שיצטרכו.

 

5. שתפו אותם

ספרו להם מה מעציב אתכם, מה מפחיד אתכם, על אובדן שלכם. קרבו אותם אליכם והסבירו להם שזה בסדר לחוש ככה כי גם אתם המבוגרים חשים ככה. חשוב לשים לב לא לשתף מעבר למה שהילד יכול להכיל, אל תחשפו לפרטים לא רלוונטים, הכוונה לשיתוף בעיקר בגשותיכם.

 

6. חזקו אותם

הזכירו להם שמדובר גם ביום ניצחון - שואה ותקומה. שרדנו והקמנו מדינה שחוגגת תיכף 70 שנה. הזכירו להם שמיד בצאת יום הזיכרון מגיע יום העצמאות ושלעיתים שמחה מהולה בעצב אך תמיד צריך להסתכל על העתיד.

 

7. פנו לייעוץ

אם אינכם מצליחים להתמודד עם הקושי, או שאתם רואים שהילד לא מצליח - פנו לייעוץ מקצועי שיוכל לסייע לו, בעיקר אם חווה אובדן אישי.

 

כאמור, אובדן, מוות ואבל הם קשים גם למבוגרים. אל תתמודדו לבד!

אם אינכם יודעים כיצד לשוחח על הנושא, איך לגשת אל הילדים או להקל עליהם - היוועצו באיש מקצוע. חוסר אונים ובלבול בכל הנוגע לנושא הוא מוכר ולכן טיפול רגשי יכול לעזור.

 

 

על הכותב:
אלעד דהן, MSW,
מומחה ומדריך בטיפול קוגנטיבי התנהגותי בילדים
מנהל "רימון – מרכז מומחים לטיפול בילד ובמשפחה"
https://www.rimonclinic.com/child-psychology

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...