מעברים מסגרות וכיתה א

מנהלת התחום
ליאת שטיגליץ
מורה מומחית לכיתה א'

הכותבים שלנו:

ליאת שטיגליץ
מורה מומחית לכתה א'

יש לך שאלה? לחץ/י כאן!

שאלות ותשובות

> איך בוחרים ילקוט?

> ילד שמסרב ללמוד אותיות

> לקראת כיתה א'

איזה תיק הכי מומלץ לילד בן 6 העולה לכיתה אלף?

על פי הנחיות משרד הבריאות וכן מכון התקנים הישראלי, יש לרכוש לילד ילקוט בעל גב קשיח, ועם כתפיות רחבות של לפחות 3 ס"מ. מומלץ שהתיק יכיל מספר תאים המאפשרים חלוקת משקל בין הספרים והמחברות.

מידת הילקוט צריכה להתאים לגיל ולגודל הילד, כך שבכיתות א עד ד שטח גב הילקוט, שבא במגע עם גב התלמיד, יהיה 38 ס"מ גובה ו-26 ס"מ רוחב ובכיתות ה ומעלה הוא יהיה 40 ס"מ גובה ו-29 ס"מ רוחב, ובעת השימוש בילקוט יש לוודא שכל שטח הגב שלו צמוד לגב הילד.

חשוב לדעת שנשיאה על הגב עדיפה על נשיאת הילקוט ביד.

כמו כן, חשוב להקפיד לרכוש ילקוט המסומן בתו תקן של מכון התקנים.

בהצלחה, צוות אמאבא


שלום ליאת, בני בן חמש וחצי פשוט לא מוכן ללמוד את האותיות! מה לעשות??

שלום לך,

אני שמחה שפנית אלי,

חסרים לי מעט פרטים בשאלה שלך: האם הילד מזהה חלק מהאותיות כבר? האם בגן למדו השנה את הא' ב'? וכן באיזו דרך אתם מנסים ללמד את ילדכם.

אם תוכלי לענות על השאלות האלו אני בטוחה שהתשובה שלי תהיה יותר יעילה עבורך. (האם אתם מתכוננים להעלות אותו לכיתה א'?).

ובינתיים אם בכל זאת אתם רוצים להתחיל כדאי שתעשו זאת במשחק ולא בלמידה ישירה. לדוגמא:

אספו ביחד פקקים ורשמו בתוכם את האותיות וכך תכינו בעצמכם משחק זיכרון שבו כל משתתף מזכיר את שם האות שאותה הוא מרים.

עשו בכל כמה ימים יום מיוחד לאות שעליה אתם חוזרים, גזרו ביחד תמונות שמתחילות באותה האות, חפשו אותה בספרים והכינו מאכלים שבהם האות המיוחדת מוזכרת.

ניתן לשחק גם בזמן הנסיעה ברכב או בהליכה לגן בזיהוי צלילים והדגשת האות הפותחת.

חשוב מאד לבדוק שלילד אין בעיית שמיעה או ראייה שמקשה עליו לרכוש את האותיות או לחילופין את שמן.

אשמח לקבל את תגובתך ולהמשיך לייעץ גם הלאה.

בהצלחה, ליאת


יש לי ילדה שעולה לכיתה א' קוראת וכותבת ובחשבון שולטת בחיבור חיסור כפל וחילוק. מה כדאי להמליץ למורה לעשות איתה כדי שלא ישעמם לה?

שלום לך אמא יקרה!

השאלה שלך לגיטימית בהחלט ומחייבת התייחסות מתאימה כדי שלא לגרום לילדה לתסכול מהשעמום...

כדאי מאוד לנהל שיחה עם המורה לפני תחילת שנה"ל ולהחליט באילו ספרים הילדה תשתמש בשנה הבאה.

ישנן שתי אפשרויות:

האחת לעבוד בספרים המיועדים לכיתה א' ולקבל דפי תגבור בנוסף.

והשניה לעבוד עם ספרי לימוד המיועדים לכיתה ב'.

במקביל כדאי לעכב את קצב העשרה הביתי בתחומים אלו כדי לתת לילדה לחוש טוב עם בני גילה. (ניתן להעשיר את הילדה במקצועות אחרים שבבית הספר ספק אם יגיעו אליהם...).

בהצלחה

ובמיוחד בהתחלה החדשה!

ליאת שטיגליץ, מנהלת תחום מעברים מסגרות וכיתה א', פורטל אמאבא