לא יודעת מה עובר עליי – תופעות לוואי בהיריון

כולן מכירות את בחילות הבוקר בהיריון, אך יש כמה תופעות לא נעימות שפחות מדברים עליהן... מה עושים? אתן לא לבד

מאת: שלי טל, בת 38, אם ל-2 ילדים ואשת חינוך לגיל הרך.

הריון הוא תקופה משמחת בה אנשים מספרים לך כמה את קורנת, אבל כל מה שאת רוצה זה למצוא את הכרית הקרובה ולישון, שהבחילה שמציקה לך תעבור, וגם להיפטר הצרבת. ובכלל, בתקופת ההיריון את שוכחת מתי בפעם האחרונה היה לך יום שיער טוב.

 

אז לבחילות עוד היית מוכנה ואת מחכה בקוצר רוח להגיע לשליש השני מתוך תקווה שהן תעבורנה, אבל מה בקשר לכל היתר? לזה כבר לא הכינו אותך... בשביל זה אנחנו כאן.

 

השכמה להנחתה

עייפות היא אחד מסימני ההיכר של הריונות רבים. כשאני מדברת על עייפות – אני מדברת על כזו שתלווה אותך גם בבוקר אחרי לילה ארוך, כזו ששלח אותך לשנת לילה בשעות מוקדמות של הערב וכזו שעלולה לגרום לך להירדם בישיבה. אז קודם כל, תני לגוף שלך את הקרדיט המגיע לו – הריון זו עבודה קשה. אומרים לך שאת אוכלת בשביל שניים? אז עכשיו תחשבי רגע על הגוף שלך, גם הוא עושה הכל בשביל שניים – מזרים חמצן, מעכל, מסנן וכו‘. במקביל לכל אלו הוא גם עובר כל הזמן שינויים ומתכונן לעתיד וללידה. לא פשוט בכלל. אז פלא שאת עייפה?

אין הרבה מה לעשות בקשר לזה חוץ מלזכור שאחרי הלידה תחזרי להיות פנתרה ובינתיים – לתת לזה להיות, ולנוח.

 

בחילות, צרבות, גזים

הבחילות שנקראות בחילות הבוקר יכולות להתרחש דווקא בערב או בצהריים. הבחילות לעתים קרובות מלוות בצרבות ובטעם מר או חמוץ בפה. מערכת העיכול מתמרדת גם בייצור מוגבר של גזים ועצירות – אז מה יש מה לעשות?

קודם כל לנסות לאכול ארוחות קטנות למשך היום, להשתדל לאכול בבוקר פחמימה מורכבת, למרות שזה כביכול השיא של תחושת הבחילה ואין חשק – הפחמימה תעזור לספוח חומציות של הקיבה. בנוסף יש להימנע כמה שאפשר מאוכל מטוגן ולעשות פעילות גופנית מתונה כמו הליכה או שחייה, כל אלו אמורים להקל ולעזור לך להתמודד עם התופעה.

בתקופת ההריון לא רק עלייך עוברים שינויים אלא גם על אוכלוסיית חיידקי המעיים. תוסיפי לכך את פעילות המעיים המופחתת כתוצאה מהשינוים ההורמונליים ותוספי הברזל ומה קיבלנו? גזים ועצירות. לטיפול בעצירות אכלי ארוחות קטנות שיעזרו לאוכלוסיית החיידקים להתמודד עם המזון טוב יותר ויזכירו למעיים שלך לפעול, גם כאן הפעילות הגופנית המתונה (!) יכולה לעזור. לטיפול בגזים השתדלי להימנע מקטניות לא מושרות ומעודף ירקות מצליבים (כרוב, ברוקולי, כרובית וכו‘) וכן ממוצרי חלב. אפשרות נוספת היא נטילת תוספי פרוביוטיקה ואנזימי עיכול המקלים על תסמיני גזים ונפיחות בטנית. בנוסף, לעיסה ממושכת של המזון טרם בליעתו יכולה לסייע במניעת בליעת אוויר, וכן הפחתה במשקאות מוגזים, שמעבר להיותם תורמים לתחושת נפיחות וגזים, הם גם מוגדרים כמזיקים לגוף, קל וחומר בהיריון.

 

3 סיבות לקום באמצע הלילה בזמן ההריון

הראשונה – לא נוח לך. הבטן גדלה, ואת כל הזמן צריכה לחפש תנוחות שינה חדשות. אפשר לנסות להיעזר בכרית גוף לתמיכה במצבי הגוף המשתנים.

השנייה – הצורך להשתין באמצע הלילה. בימים של לפני ההריון היית ישנה לילות שלמים בלי הצורך לקום באמצע הלילה כדי ללכת לשירותים. עברו הזמנים הללו. בין אם הסיבה היא פעילות גוף מוגברת או לחץ העובר על שלפוחית השתן לקראת סוף ההריון, התוצאה היא אותה תוצאה: קימה תכופה לשירותים בלילות. אין מה לעשות בקשר לכך, מתרגלים. חשבי על זה כהכנה לתקופה שבה מי שיעיר אותך לא תהיה השלפוחית שלך אלא הקיבה של התינוק.

הסיבה השלישית היא סיבה שהרבה פחות מדברים עליה – התכווצויות שרירים פתאומיות באמצע הלילה, במיוחד בשרירי הרגליים. המקור הוא שילוב של שינויים הורמונליים ומחסור באשלגן, מגנזיום או סידן. גם הקור לא תורם לכך. להשלמת האשלגן ניתן לאכול בננות העשירות בו, ולעניין הקור אפשר לנסות לישון בלי מזגן, או לפחות להעלות מעט את הטמפרטורה. כאשר יש התכווצות שרירים העמידי את כף הרגל על הרצפה כשהאצבעות משוכות כלפי מעלה.

 

כבר אמרו לך שאת קורנת?

ראשית, דעי שמי שאומר לך שאת קורנת למרות שאת מרגישה את תופעות ההיריון – בהחלט מתכוון לזה. בגלל השינויים ההורמונליים העור שלך שומני יותר ונראה קורן כתוצאה מכך. הבעיה היא שלא רק עור הפנים קורן אלא גם העור שמתחת לשיער. השיער עובר שינויים במהלך ההריון: נשירה, שומניות יתר, שינויים בעובי השערה או צורתה. אין הרבה מה לעשות לכך.

הריון זה שמחה אך גם הרבה תופעות לוואי מציקות, זה עובר. חשוב יותר לדעת למה כן לשים לב – חום, גרד לא מוסבר, ואפילו תופעות הלוואי המקובלות כשהן מוגזמות. במקרים כאלו, כדאי לגשת ולהיוועץ ברופא להכוונה מדויקת.

 

 

על הכותבת:
שלי טל,
בת 38, אם ל-2 ילדים
אשת חינוך לגיל הרך

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...