איך להגדיל את הנוכחות ההורית מבלי להשקיע זמן נוסף?

בעשור הקודם התפתח המושג "זמן איכות" כמענה להורים העובדים שעות ארוכות מחוץ לבית. אני ניהלתי באותן שנים קריירה עמוסה וילדיי היו צעירים וחשבתי שהנה, המציאו עבורי פתרון...

מאת: איריס אורבך, ליווי הורים והנחיית קבוצות.

ב"זמן איכות" הכוונה לזמן משותף עם הילד שבו כל תשומת הלב מוקדשת לו.

מה עושים בזמן איכות?

לא כל כך חשוב ולא חייב להיות "איכותי" הדגש באיכות על היכולת להיות ממוקד בילד ולנטרל הסחות, להיות איתו בקרבה נפשית וליצור אצל הילד את התחושה "ההורה רוצה ומשתוקק להיות איתי, מתעניין בי, אני חשוב לו ואהוב עליו".

 

מהי נוכחות הורית? 

מושג לא ברור. נוכחות הורית היא כל מה שאנחנו עושים עבור הילד כדי למלא את הצרכים הפיסיולוגים והפסיכולוגים שלו, הצורך שלו בתחושה שאנחנו דמויות משמעותיות המלווים אותו בחייו, בחוויותיו, חונכים, מדריכים, דואגים, עושים, מבלים ולפעמים פשוט רק נמצאים.

 

מבולבלים? גם אנחנו. ויחד עם זאת, זה מעולה כי אנחנו יכולים לתכנן אותו כראות עיננו.

חשוב להבין שהמעשה החינוכי דורש סבלנות, קירבה, הקרבה וזמן ולכן זמן איכות לבד לא מספיק, עשייה סביב הילד גם לא מספיקה. זאת אני גיליתי בעצמי. כדי שילד יוכל לבטא את עצמו ואת עצמאותו נדרשת נוכחות הורית, כדי להציב גבול צריך זמן ורצוי גם רוגע. ילד צעיר לא תמיד יודע לבטא מילולית מה נדרש לו אך נוכחות הורית קשובה תדע לאתר את הצרכים ולספק אותם בזמן.

ככל שהילדים צעירים נדרש יותר זמן נוכחות. ד"ר אלפרד אדלר טען שיש לאדם שלש משימות חיים עיקריות: משימת האהבה (זוגיות, הורות), עבודה וחברה אך בשלב שבו הורים מגדלים ילדים צעירים, נדרש אחד מההורים לדחות את המשימות האחרות לטובת ההורות. זהו שלב זמני אך תובעני.

 

ועכשיו תטענו בצדק: אנחנו כל כך עמוסים, איפה עוד אפשר להעניק זמן? אולי אפילו תכעסו. הרעיון היא לא להכביד בעוד זמן או רגשות אשמה שכבדים ממילא אלא למצוא פתרונות פרקטיים.

בשעות אחה"צ ובסופי שבוע, בהם אנחנו מתקתקים משימות עבורם, אנחנו יכולים למנף אותם לטובת נוכחות הורית מיטיבה. במקום לעשות הפרדה בין זמן נוכחות לבין זמן משימות, נשלב אותם.

 

דוגמאות מניסיוני האישי:

  • להכין ארוחה ביחד, לאכול ארוחת ערב משותפת ולנצל את האכילה ביחד לזמן שיתוף.
  • שעת המקלחת היא לא רק משימת רחצה וניקיון אלא זמן הנאה עם הילדים למשחק ושיחה.
  • כשאנחנו מקפלים כביסה - אפשר לשבת לידם, לשוחח, להתעניין איזה בגד הוא הכי אוהב או לשתף אותו במלאכת הקיפול, מיון גרביים.
  • כשאנחנו לוקחים לנו זמן קפה ומנוחה, הילד יכול לשבת בשקט לידינו ואפילו מחובק איתנו למנוחה משותפת ולהפנים שגם להורה יש צרכים וצריך לכבד אותם.
  • במקום לתקתק קניות בדרך מהעבודה הביתה, אפשר לצאת לפעמים עם אחד הילדים לקניות ולנצל את הזמן לדיון מה לקנות, להראות לו את שפע הפירות והירקות ולתת לו לבחור, לברר מה הוא אוהב, מה נכין לארוחת ערב. וכן, זה יגמר בממתק, אחד.

 

זה זמן הנוכחות הטבעי שדרוש לילד, שמשלב אותו בחיים במקום ליצור לו מציאות שאנחנו משנים את החיים למענו. כך הוא מתאים את עצמו לחים.

נכון, זה מאריך את זמן המשימות אבל מקצר מאוד את הזמן המבוזבז על התנהגויות מפריעות של הילדים שנועדו להחזיר לעצמם את הזמן שהם זקוקים לו, ומעל הכל נוטע בילד תחושת הביטחון הנוצרת בנוכחות היומיומית והקבועה שלכם.

 

 

שלכם,
איריס אורבך

 

 


על הכותבת:
איריס אורבך - ליווי הורים והנחיית קבוצות
טל: 054-6645751, דוא"ל: iris.orbach@gmail.com
מנחת קבוצות הורים במכון אדלר, הדרכת הורים בקליניקה ובבית המשפחה.
מנחת סדנאות פרקטיות וממוקדות להורים לגילאי 2-4 המאתגר, בניית סמכות הורית והצבת גבולות עם חיבה.

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...