טיפים לתזונת תאומים ואמהות בהריון לתאומים

אין ספק שהבשורה על הריון עם תאומים משמחת ומרגשת ביותר, ויחד עם זאת מלווה בהמון שאלות. מה גם שהסבירות שחברתך הטובה, שנמצאת כעת גם היא בהריון, נושאת תאומים היא נמוכה, ולכן את נשארת עם הרבה שאלות ופחות גורמים זמינים להתייעץ איתם ולהחליף מידע.

אז נכון שהמשפט המפורסם בהריון, שלא מעט הריוניות שומעות הוא "את לא צריכה לאכול בשביל שניים", רק שבמקרה הזה, האמא לעתיד בהחלט צריכה לזכור שיש לה שני עוברים בבטן ושניהם צריכים לקבל את הדרוש להם. זאת, על מנת להבטיח כי התינוקות, אשר מראש נמצאים בסיכון למשקל נמוך, ניזונים היטב ולא סובלים מחסרים תזונתיים. תזונה נכונה יכולה להגביר את הסיכויים ללידת תאומים במשקל תקין.

 

את כל רכיבי התזונה שחשובים להתפתחות והגדילה התקינים של העוברים חשוב לצרוך במהלך ההריון בכמויות גדולות יותר. חשוב לצרוך ברזל, סידן, חומצה פולית, וויטמינים כמו כן, כמובן להרבות בשתיית מים.  

הקפידי לאכול ירקות מכל הצבעים, לפחות שלוש פעמים ביום – או טריים או מבושלים, מוצרי חלב – 3 מנות ביום, פירות – 2-3 מנות ביום. חלבונים - בשר, עוף, דגים, קטניות, ביצים- 2-3 מנות ביום. לחם, דגנים (אפשר להתפנק גם בחטיף דגנים), דגני בוקר, תפו"א, אורז, פסטה, -6 מנות ביום. אפשר גם תמיד לנשנש – שקדים ואגוזים.

 

הריון רב עוברים מצריך מעקב יותר צמוד של גורמים רפואיים, אשר יעקבו גם אחר העליה במשקל, מומלץ להתייעץ גם לגבי התפריט ולוודא שלא נוצרים חסרים תזונתיים.

 

עם היוולדם של התאומים, עשי כל מאמץ להניק כמה שיותר. לא תמיד קל לעשות זאת כשמדובר בשניים ואין ספק שהעייפות ותחושת "ההצפה" לא מקלה. תמיד ניתן לשאוב חלב, וכך להעזר בבן הזוג או בן משפחה/חברה בהאכלה.

 

תאומים לא שונים מתינוק יחידבכל הנודע ל"איתותים" של רעב או שובע. עם הזמן תלמדי לזהות מתי התינוק רעב ואילו תנועות וקולות מלווים את תחושות הרעב, ולעומת זאת, מתי הוא שבע ואז מזיז את הראש הצידה כשמגישים לו את הפטמה או מוציא אותה מפה שכשהוא מעוניין לסיים את הארוחה. כמובן שתמיד חשוב לחלק את הזמנים בין השניים, ולזהות מי מבין השניים נראה רעב יותר ולהתחיל איתו ואם זה לא מתאפשר, אז בזמן שמניקים אחד, לתת לשני בקבוק שאוב. האידיאל כמובן הוא להרגיל להאכלה בתורות. חשוב מאד עם הזמן לייצר ולהרגיל את הקטנים ללוח זמנים מסודר, כי אחרת תמצאי את עצמך מאכילה כל היום, למרות שיש לקחת בחשבון שבשבועות הראשונים בהחלט כך יהיה. בלילה כשאחד התאומים קם לאכול, כדאי להעיר גם את אחיו ולנסות להאכילו, כך ששניהם ילכו לישון ביחד, ולהורים יהיה יותר זמן לנוח.   

 

למרות העומס במשימות, השתדלי לנצל את זמן ההאכלה לקשר עין, שירה לילד, שיחה. הם אמנם עדיין לא מבינים, אך בהחלט קולטים את נימת הטון. השתדלי לייצר אוירה רגועה בחדר בעת ההאכלה, שיאפשרו לתינוק להתרכז בארוחה.

 

במידה והקטנים סובלים מגזים היעזרי בבני משפחה או חברים ונסי לאחוז אותם בתנוחות שיקלו וייצרו לחץ עדין על הבטן, עשי מסאז'ים נעימים שמאד עוזרים. גם טיול בחוץ יכול לשנות את האוירה ולהקל.

 

במידה ואין לך מספיק חלב או אינך מעוניינת להניק, ניתן כמובן להזין בתחליף חלב. חשוב לשמור על סזטריליזציה, לא להעביר בקבוקים עם תחליף חלב שנשאר אחד מהשני, וגם כשאחד סיים בקבוק לא למלאו מחדש ולהגיש לאחיו. חשוב שלכל תינוק יהיו את הבקבוקים הנקיים שלו.

 

בין אם מדובר בהנקה או בהזנה מבקבוק, חשוב לייצר מעקב מסודר כמה כל ילד אכל ומתי, על מנת לוודא שכל אחד מהתינוקות מקבל את הדרוש לו.  

 

עם המעבר לשילוב מזון מוצק יש יתרון מהנה וחוויתי לקיומו של אח תאום, אשר יכול להיות שותף לחוויה. זהו זמן נהדר לייצר אוירה נעימה ושמחה של האכלה בכפית.

שימי לב, גם אם אחד הילדים אוכל טוב יותר מהשני חשוב לא להעביר מסרים שליליים או לנזוף כאשר הילד לא רוצה לאכול, ובמיוחד להמנע ממשפטים כגון "תראה איך אח שלך אכל יפה". לעומת זאת, גם לא לתת חיזוקים חיוביים בהקשר של אוכל, כגון "כל הכבוד, איזה יופי אכלת". אכילת מזון לא צריכה להתקשר אצל התאומים כדרך להשגת תגובות רגשיות מההורה.

 

יתכן שתגלי עם הזמן שלמרות שמדובר באחים תאומים ההעדפות שלהם בעניין האוכל שונות – אוהבים מרקמים שונים, טעמים שונים. האחד אוהב את המתוק יותר כגון פירות, ואילו השני דווקא ירקות. חשוב להיות קשובים לילד, ונכון שלעיתים יש צורך להכין מנה שונה לכל אחד, אך מצד שני חשוב לכבד את העדפות והרצונות של הפעוט ואין טעם להכין שוב ושוב מנה שהוא לא אוהב, רק שבגלל שאחיו התאום אוהב אותה.

 

הקפידי שהאוכל יהיה מגוון, הקפידי על מזונות עשירים בברזל כגון בשר הודו, בקר, קטניות, עוף, וכן על מוצרי חלב וגבינה, פירות וירקות. הימנעי עד כמה שאפשר מחטיפים לא בריאים ושתייה מתוקה, אך יחד עם זאת זכרי, כאשר הדברים ניתנים במידה וכחלק מתפריט מאוזן, אז זה בהחלט בסדר. חשוב לשים לב שלא יווצר מצב שבו אם אח אחד לא גמר לאכול, השאיר בצלחת, או לא סיים, או לא רצה את החטיף, אז באופן קבוע השאריות עוברות לאחיו. תנו לכל הילד את המנה שלו, כי בסוף תגלי שבלי ששמת לב, אחד הילדים שלך אוכל בשביל שניים...   

 

 

על הכותבת:
רונית דוייב,
מנהלת מדעית אבוט,
יצרנית סימילאק

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...