סינדרום אחרי החגים

ניתן אולי לצפות, שאחרי חופשה ארוכה כל כך יחזרו כולם לשגרה בכוחות מחודשים ומצברים מלאים. האמנם זה כך? אז זהו, שלא! אחרי החופש מגיעה לעיתים תקופת הסתגלות וככל שהחופש ארוך ומדהים יותר, כך תקופת ההסתגלות ארוכה יותר.

מאת: ד"ר אורלי כץ, מייסדת מרכז "פשוט אני" למנהיגות וקידום בטחון עצמי בילדים.

אחרי החגים כבר ממש כאן. השבוע חזרו הילדות והילדים למסגרות וההורים – לעבודה.

ניתן אולי לצפות, שאחרי חופשה ארוכה כל כך יחזרו כולם לשגרה בכוחות מחודשים ומצברים מלאים.

האם זה אכן כך?

אז זהו, שלא.

אחרי החופשה מגיעה לעיתים תקופת הסתגלות וככל שהחופשה ארוכה ומדהימה יותר, כך תקופת ההסתגלות - ארוכה יותר.

לוקח זמן לחזור לשגרה. לחיים האמיתיים.

כשהתקופה הזו מגיעה מיד אחרי החגים קוראים לה "סינדרום אחרי החגים".

תחושה של חוסר חשק וחוסר אנרגיה למרות המנוחה הרבה בחופש. דכדוך וחוסר כח להתחיל הכל מחדש: ילדים, עבודה, בית...

 

אבל למה זה ככה?

למה כל כך קשה לנו ולילדים שלנו לחזור לחיים האמיתיים?

אז קודם כל, מדובר בתופעה טבעית לחלוטין.

הסיבות הן פשוטות והגיוניות:

מעבר מהנאה וכיף לחובות מטלות ולחצים, מעבר מחוסר מסגרת לגבולות וחוקים בלי סוף.

ודבר נוסף ולא פחות משמעותי:

מחקרים מוכיחים, שחלק מהקושי בחזרה לביה"ס וההסתגלות לשגרה, נובע מהירידה המשמעותית בזמן האיכות שהורים מבלים עם ילדיהם- בכל גיל!

כהורים, יש לנו נטייה להפחית משמעותית את הזמן הפנוי שאנו מבלים עם הילדים ברגע שהם נכנסים לשגרה.

וכאן טמונה הבעיה!

אמנם בחופש זה טבעי והגיוני שנבלה הרבה עם הילדים, אך החיתוך הדראסטי ב"זמן ביחד" עם החזרה ללימודים יוצר בעיה חמורה.

 

אז מה ניתן לעשות על מנת להקל על החזרה לשגרה?

החליטו מראש על הכללים והחוקים שלכם: על מה אתם לא מוותרים? מה חשוב לכם? להכין את הבגדים מראש, לסדר תיק מראש וכד‘.

חשבו יחד על תפריט האוכל.

החזירו את הרגלי השינה: יציאה מהג‘ט לג...

ילד זקוק לתשע-עשר שעות שינה רצופות. מחסור עלול לגרום להפרעות למידה, קשיי ריכוז, עצבנות ואפילו השמנה.

חשבו על סדר יום קבוע, מועד להכנת שיעורים, סידור התיק וכד‘.

התחילו את החזרה לשגרה בהדרגה: כדאי לישון יותר בימים הראשונים לחזרה לשגרה.

הביאו את נקודות החוזק של ילדיכם לידי ביטוי: וודאו שאתם יודעים מהן נקודות החוזק של הילדים שלכם. במה הם כן טובים, מה הם מוכנים לעשות בכל מצב ובכל זמן, מה מרגיע אותם ובקיצור: מה עושה להם את זה...

אפשרו להם להביא את נקודות החוזק שלהם לידי ביטוי במהלך השנה: בבי"ס/בגן ומחוצה לו! נקודות החוזק הן הבסיס לביטחון העצמי של הילדים שלנו בחזרה לשגרה ובחיים בכלל.

דאגו לשלב את התחביבים והדברים האהובים על ילדיכם בחיי היום יום: נסו לשבץ עבור הילדים שלכם גם בימי חול פעילויות כיפיות, פעילויות שהם ייהנו מהן. חשפו אותם לחוגים שהכישרון שלהם יכול לבוא לידי ביטוי בהם, גם אם נראה לכם שלא יקדמו אותם/ חשפו אותם לכמה שיותר גירויים במהלך השגרה ותתפלאו לראות שהשגרה יכולה להיות אפילו יותר ברוכה מהחופש!

הכינו יחד טבלת פעילות שתכלול את כל ניהול סדר היום של ילדיכם כולל הדברים הטובים והכיפיים וגם המטלות. כך הילדים יראו שהדברים מסודרים ולא יפחדו ממה שמצפה להם.

 

שדרו חוסן בעצמכם והאמינו בילדיכם: מכירים את הסיפור על אדם שנפצע ומגיע לביקור אצל הרופא והרופא פותח את התחבושת מביט וצועק: אמאלה... דם...!!!  הייתם רוצים להיבדק אצל רופא כזה?

אנחנו ההורים מהווים את המנטור של הילדים שלנו.

הם מרגישים אותנו, הם חשים בכל נימי נפשם אם אנחנו חרדים להם, דואגים שמא לא יצליחו או בטוחים בהם, סומכים עליהם ויודעים שיהיה להם טוב, שיהיה בסדר!

לכן עלינו לשדר להם: כן, אתם יכולים! יש מכם ציפיות, אתם אמורים לעמוד בהן. אנחנו סומכים עליכם ואנחנו מאחוריכם!

אל תשדרו שתקופת החגים הינה ההפך הגמור משגרת חיי העבודה וכי האחת טומנת בחובה הנאה צרופה בעוד שהשנייה היא גיהנום עלי אדמות.

הורים רבים חרדים כי הם זוכרים איך התחילה השנה ועד כמה היה קשה לילדיהם בהתחלה. אך דווקא עכשיו, כשכבר היתה לילדים שהות לעכל ולהבין, כעת הם יכולים להתחיל דף חדש ולחזור למסגרת כשהם יודעים מה מצפה להם ומהם.

 

והכי חשוב,

זכרו שסינדרום אחרי החגים אופייני לימים הראשונים בלבד וכי הוא יחלוף במהרה!

 

 

מאחלת לכם חזרה לשגרה מבורכת...

 

 

על הכותבת:
ד"ר אורלי כץ,
מייסדת מרכז "פשוט אני" למנהיגות וקידום ביטחון עצמי בילדים.
לחצו כאן לקבלת דו"ח הדרכת הורים בחינם: "סודות הביטחון העצמי של ילדים ונוער".

 

עוד באותו נושא...

התגובות שלכם...